دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 14 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 27 روز سن داره

زنگ تجربه

سلام بازی

1392/4/23 16:03
نویسنده : زینب
4,079 بازدید
اشتراک گذاری

تازگی ها چند نفر از اعضای خانواده وقتی دیانا را می بینند و سلام می کنند توقع دارند که دیانا هم حتما جواب سلام آنها را بدهد و دائم به دیانا می گویند "چرا جواب سلام نمیدی، سلام کن و..." راستش کمی ناراحت می شوم تمایلی ندارم کسی اینگونه به دخترم چیزی یاد بدهد شاید هم حس بد از این بوجود می آید که فکر می کنم رفتار و گفتار آنها این معنی را می دهد که چرا تو که مادرش هستی به او نیاموختی سلام کند.

در ذهنم خودم را مجاب می کردم که من نمی خواهم در این موارد چیزی به دیانا بیاموزم و فکر می کنم دیدن یک رفتار بهترین روش آموزش آن به کودکان است. بعد که بیشتر رفتارم را بررسی کردم ، دیدم که نه اینطور هم نیست من خیلی رفتارها را به دیانا دیکته می کنم و یا سعی می کنم آموزش بدهم. مثلا بعد از خوردن غذا گفتن جمله " خدایا شکر" و تشکر کردن. و یا وقتی دیانا از من خواسته ای دارد و با جمله ای ناخوشایند و یا آهنگ کلامی پر توقع آن را بیان می کند به او می گویم که " دوست دارم خواسته ات را با یک جمله قشنگ از من بخواهی" و او می داند معنی جمله قشنگ یعنی چه. جمله قشنگ با خواهش و لطفا و میشه؟؟ همراه است. و یا شب به خیر گفتن به بابا و ... خیلی چیزهای دیگر از این قبیل.

حالا دیگر نمی دانم کدام کار بهتر است. اینکه از کودک بخواهم یک سری رفتارها را انجام دهد و یا نه او را به حال خودش بگذارم و فقط رفتار خودم را اصلاح کنم تا او از آن یاد بگیرد.

در هر صورت ما امروز یک بازی کردیم به نام سلام بازی.

اول از همه طبق معمول بیشتر روزها برای حیوانات دیانا با تکه چوبها خانه ساختیم و بعد نوبت خاله بازی حیوانات بود که به خواسته دیانا از این خانه به آن خانه می رفتند برای بازی کردن با هم !! و نکته کلیدی این بازی همان در زدن و سوال کردن و بعد باز کردن در و سلام و احوالپرسی قراء کردن و بعد هنگام برگشتن به خانه خداحافظی و تشکر بود. شاید به نظرتان بازی خسته کننده ای آمد ولی برای دخترکم بسیار سرگرم کننده بود وحسابی با این همه خاله بازی حیوانات حال کرد. میدانید چرا؟ چون نکته کلیدی بازی از دید او سلام کردن نبود بلکه بازی کردن بود!!!!!!!!!!!


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (11)

مامان فاطمه
25 تیر 92 8:13
سلام گلم اگه مایلی با هم هم لینک باشیم و بتونم راحت تر از تجاربت کمک بگیرم
مامان فاطمه
25 تیر 92 8:14
مامان سپهر
27 تیر 92 19:31
خیلی جالبه منهم همین دغدغه رو دارم مخصوصا با همسایه هامون چون همکارای همسرم هستند و انتظار دارند حتی دست هم بده ولی با خانواده ام با خنده میگم زبون سپهر جا مونده خونه یا زبونش هنوز خوابه. ما اینطوری بازی میکنیم که سپهر میره اتاقش من در میزنم می رم داخل.اما این تکه چوبها هم ایده خوبیه خریدید یا سفارش دادید براتون درست کردند؟


عزیزم این چوبها رو خودمون درست کردیم
مامان ایلیا
28 تیر 92 17:00
سلام
مطلبت رو خوندم به نظر من اظهار نظر دیگران یه امر طبیعیه و شما باید بگید اون فلان کار رو بلده الان یادش رفته
اما در مورد سلام یه برنامه آموزشی دیدم به شرح ذیل
از کودک بخواهیم که عکس کسانی را که باید به انها سلام بدهد بکشند
از کودک بپرسیم یه ادم شاد چطور سلام میکنه؟ناراحت چطور؟عصبانی؟غمگین؟
کارتهیی که نقاشی کشیده با ریسمان به گردن کودک بندازیم تا یادش نره سلام کنه
صدای کودک را با انواع سلام کردن ها ضبط کنیم و بگذاریم گوش کنه
یک شعر زیبا راجع به سلام به کودک آموزش بدیم

از راهنماییتون متشکرم عزیزم
مامان ایلیا
28 تیر 92 17:03
سلام مثل بهاره
گل و شکوفه داره
بوی قشنگ دوستی همراه خود میاره
وقتی سلام میکنیم شاپرکها میخندند
بالهاشون و برامون وا میکنن میبندند
گوش بده باز میخونند پرنده های زیبا
با چه چه و با جیک جیک سلام میدند به گلها
امیدوارم برات مفید باشه.

شعر زیبایی است متشکرم دوستم
فاطمه
30 تیر 92 18:09
راهکار جالبیه زینب جان.این طور تو ذهن بچه ملکه میشه
جالب اینجاست که محاله الینا خداحافظی رو فراموش کنه اما سلام رو...
جالب تر اینکه تو بازی هاش و حرفاش همیشه میگه من برم مثلا شرکت بابا، سلام کنم، دست بدم...اما خیلی وقتا سلام رو یادش میره


خیلی دوست داشتنی هستند این نازنینها چه سلام بکنند چه سلام بخورند!!!!!!!!!!
مامان نیروانا
31 تیر 92 10:01
زینب جون عاشقتم. چه بازی و کارای خوبی بلدی تو! چرا این چیزا به ذهن من نمیرسه و هر وقت نیروانا میگه بیا باهام بازی کن مستأصل میمونم که چی بازی کنیم با هم!؟ آفرین به تو عزیزم. برم که منم با نیروانا از این بازیا بکنم. چه خوب شد که وبلاگهات رو یکی کردی و چه کم سعادت و گیج بودم که تا حالا نفهمیده بودم نویسنده ی نی نی آی کیو زینب عزیز خودمه. دوستم مامان آناهیتام چند وقتیه مشتری پر و پاقرص این بازیات شده و دارن با دوست دیگه م به همراه بچه هاشون تجربه های تو رو تجربه میکنن.
مرسی که هستی و مرسی که مینویسی عزیزم. دیانام رو حسابی ببوس مامان همه چی تموم


قربونت بشم... فریبا جون باورم نمیشه که این وبلاگم رو نمی شناختی!!!!!!!!!!! هر چه هستی باش اما باش .... خیلی دوستت دارم گلم به مامان آناهیتا و دوستان دیگرت سلام ما را برسان مشتاق دیدارشانیم
مامان نیروانا
31 تیر 92 10:05
راستی نیروانام طفلی همین توقع ازش میره و باید سلام رو به همین شیوه ی هوشمندانه ی تو یادش بدم. بازم مرسی دوست خوبم


قربونت بشم پس خیلی تنها نیستم ... نمی دونم این آدمها خودشون از چه سنی با همه سلام می کردن و دست و می دادند و روبوسی می کردن که حالا اینقدر توقع دارن از یک بچه سه چهار ساله
فروغ
31 تیر 92 10:30
زینب جان تو که اینو بگی وای به من با اتوسا!!!
ولی من تا حالا به این قضیه دیکته کردن فکر نکرده بودم...واقعا کار درست کدومه؟؟


نمی دونم عزیزم چی بگم
مامان نیایش
3 مرداد 92 11:11
میفهممت ولی کارت عالی بود آفرین


مرسی عزیزم
arnika
4 مرداد 92 12:23
salam
be har haal vase ma madarhaye ajool hamishe in pish miad ke chizi ro az bache bekhaim ke anjam bede bedoone inke dalilesh ro bedooneh. in dar morede ma iraniha ke kheili be salam kardan albatte vase bacheha ahamiat midimm ye kam az baghie chiza mohemtare. migam faghat vase bacheha chon hamintor ke mibinim tuye jame'e yani jai ke adam bozorga hastan aslan hamchin farhangi vojod nadare ke masaln vaghti savare asansor mishim ya har jaye dg be ham salam bedim hatta age hamo nemishnasim.
tu ye hamchin moredai ya masaln shokre khoda kardan be nazare man goftan vojood dare ama khob raftare ma ham kheili kheili mohemmeh. masaln man mibinam ke arnika be man hamoontori salam mikoneh ke babash salam mikoneh va be babash untori salam mikoneh ke man be babash salam mikonam. in neshoon mide ke bacheha bishtar az har harfi be raftare ma negah mikonan.
be har hal ba goftan be bache neshoon midim ke ye chizai vase ma mohemtare.
be nazare man aslan khodet ro dargire in fekra nakon. in nemitooneh inghad mohem bashe azizam. to midooni ke tu tarbiatet tamame talashet ro kardi va kheili behtar az baghie ham tajzieh tahlil kardiiii
kolliat mohemme nazanin.


مرسی عزیزم از اینکه اینقدر مفصل مبحث رو باز کردی... آره این روزها خودم به رفتارم بیشتر از قبل نگاه می کنم که چطور رفتار می کنم و هر چقدر اطرافیان راجع به این مساله بحث می کنند من راه خودم رو میرم چون حداقل در این مورد اعتقادی به فشار آوردن بر روی بچه ندارم و ضمنا بازیهامون رو هم انجام میدیم و خوبه
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد