دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 3 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 16 روز سن داره

زنگ تجربه

برنامه ریزی....

1393/5/7 12:31
نویسنده : زینب
3,489 بازدید
اشتراک گذاری

خیلی وقت است که میدانم برای دخترک موطلایی مان نوشتن و نوشته شدن!!! ارزش و معنایی متفاوت دارد. یعنی هر چیزی که مکتوب شود برایش مهم است و به آن توجه بیشتری می کند. مثل لیست اسامی کتابهایش که یک روز با هم نوشتیم یا جمله هایی را که می خواهد به دوستانش بگوید از من می خواهد تا برایشان روی تکه کاغذی بنویسم و یا نوشتن لیست کارها و برنامه هایی که می خواهیم داشته باشیم.

این دخترک بازیگوش ما مثل خیلی از بچه های چهارسال و نیمه خواب ظهر برایش معنایی ندارد و وقتی که ما (پدر و مادر) می خواهیم قدری در این گرمای تابستان استراحت کنیم با انواع پرسشها و خواسته های دخترکمان بمباران می شویم!!! ...این بود که یک روز عصر یک ورق کاغذ و یک خودکار به دست روبروی دخترکم نشستم و از او پرسیدم چه کارها و بازیهایی هست که می تواند در موقعی که مامان و بابا خواب هستند، انجام دهد. دیانا که از این جریان بسیار خرسند بود. کلی بازی نام برد که نمی دانم چرا اینها را وقتی که ما در حال استراحتیم به خاطر نمی آورد ....!!!!!!!!!

خلاصه لیست ما شامل تماشای کارتون، نقاشی، لگو بازی، ورق زدن کتابها و ...    و لباس بازی بود!!!

و از این میان لباس بازی را بسیار دوست دارد و بازی اش به این صورت است که می رود سر کشوی لباسهای مادر و لباسی را می پوشد و خودش را در آینه نگاه می کند و باز در می آورد و لباس بعدی. در این میان کلی به خودش می خندد.

لیست بازیها را به دیوار زدیم و دخترکمان چند روزی با آن خوش بود. البته فکر نکنید که اصلا می شود خوابید...!! فقط حالا غر نمی زند و بهانه نمی گیرد ولی می رود و می آید نقاشی اش را نشان می دهد و یا از ما می خواهد سازه اش را ببینیم و یا به لباسی که پوشیده و حسابی هم خنده دار شده نگاهی بیاندازیم...فقط و فقط وقتی کارتون نگاه می کند می شود یک نیم ساعتی چرت زد ...

تا اینکه چند روز پیش لیست دیگری نوشتیم و این لیست کمی جدی تر از قبل بود. جدول برنامه هفتگی دیانا. از آن برنامه هایی که در مدرسه داشتیم و به دیوار اتاقمان می زدیم. در برنامه دیانا انواع بازیها و آشپزی و خیاطی و تمرین کلاس موسیقی و کتابخوانی و بازی کامپیوتری و تماشای تلوزیون و به پیشنهاد خودش گوش دادن به قصه و موسیقی گنجانده شده است.

حالا صبح که از خواب بیدار می شود با هم به سراغ برنامه اش می رویم و سعی می کنیم در طول روز همه آنها را پیاده کنیم . در مورد بازیها خیلی خودمان را محدود نمی کنیم یعنی قابلیت جابجایی و تکرار را دارد (بسته به حال و خواسته دیانا). اما در مورد تلوزیون و کامپیوتر نه.

 

پسندها (8)

نظرات (9)

مامانی(برای دخترم زهرا)
7 مرداد 93 23:27
واقعا خیلی خوبه که بچه به برنامه مقید باشه البته شما زمینه رو قبلا فراهم کردین مثلا اینکه تو خونه هر کی کاری داره حتی دیانای کوچک ی جور برنامست...زینب جان به نظرت از چند سالگی این گرایش به نظم باید جدی بشه؟
زینب
پاسخ
سن و سالش رو نمی دونم بتول جان...بچه ها با هم فرق دارن... تو به زهرای گل خودت نگاه کن و ببین کی دوست داره
شیرین
9 مرداد 93 2:13
سلام عزیزم میشه برنامتونو بذاری من ببینم پسرم متولد دیماه 88هست هیچ وقت موفق نشدم منسجم باش کار کنم ونگرانم... خواننده خاموشتون بودم ودوست دارم وبتون رو اگه تونستید برام ایمیلش کنید ارم نشد بازم ممنونم ازتون موفق باشید وخدا دخترتون رو براتون حفظ کنه
زینب
پاسخ
برنامه مون خیلی چیز خاصی نیست... اگه بدونین که گل پسرتون به چه کارها و بازیهایی علاقه داره میتونی ازشون یک برنامه هفتگی درست کنی...فکر می کنم یک برنامه برای همه بچه ها مناسب نیست و هر بچه ای باید برنامه متناسب با میل و سلیقه خودش داشته باشه
مامانی
10 مرداد 93 13:42
قربون دخترک مو طلایی مون چه عالی برنامه ریزی
زینب
پاسخ
مرسی زهره جونم....کاش میشد هم رو ببینیم
فاطمه
11 مرداد 93 8:29
سلام عزیزم، در مورد آموزش زبان دوم پست هاتونو خوندم. من یه دختر دو ماه و نیم دارم و خودم هم مسلط به زبان فرانسه هستم. می خواستم نظزتون رو درمورد صحبت کردن روزانه بدونم. برای بچه ای با این سن زود نیست؟ یا گوش دادن کمکش می کنه بهتر یاد بگیره؟
زینب
پاسخ
من اگه زبانی رو به غیر فارسی مسلط بودم حتما با دخترم به اون زبان هم حرف می زدم...از همون نوزادی...موفق باشید
مریم(مامان کیان)
11 مرداد 93 10:37
عزیزم معلومه که دختری که میخواد بره قطب خوب باید از الان معنی برنامه ریزی و بفهمه دیگه........ البته کیان هم کاملا میفهمه و وقتی برای یه بعد از ظهر یه برنامه براش میچینم کامل درک میکنه و تا بتونه طبق اون پیش میره و من این و مدیون سه ماه مهد رفتنش هستم
زینب
پاسخ
موفق باشی دوستم
lalae
12 مرداد 93 3:23
سلام برنامه شما برای موسیقی به چه صورته؟؟؟ ممنونم
زینب
پاسخ
دیانا کلاس میره و ما هم تو خونه تمرینها رو با هم انجام میدیم عزیزم
مامان فريبا
12 مرداد 93 12:13
مثل همیشه تحسینت میکنم عزیزم. آفرین. متأسفانه ما خودمون چون برنامه ی خاصی هنوز نتونستیم واسه خودمون پیاده کنیم نتونستیم الگوی خوبی واسه دخترک باشیم و اونم همینجور باری به هر جهت شده بعدازظهراش. خدا رو شکر حداقل مهدکودک و یکی دو جا کلاس میره نصف روزش برنامه دار باشه و طبق روال مهد و ساعات کلاسش پیش بره. یه چیزی از مربی نیروانا یاد گرفته م که میتونه به تجربه ی زیبات اضافه بشه و اون اینکه بچه ها توی این سن که درک درستی از زمان و طول اون ندارن با توالی کارها با عدد میتونن برنامه رو درک کنن. مثلاً 1 دست و رومون رو میشوریم، 2 صبحانه میخوریم، 3 ...بازی میکنیم، 4 ... و البته تعداد این عدد و برنامه ها هم زیاد نباشه که گیج بشن، مثلاً به اندازه ی پرشدن برنامه تا نصف روز. آرزوی دیدار و انرژی گرفتن ازتون رو دارم. کاش زودی به آرزوم برسم
زینب
پاسخ
من هم بسیار مشتاق دیدارتان هستم... گل پسر و گل دخترت چطورن؟ شاد باشید عزیزم... راستی این موضوع شماره گذاری برای برنامه ریزی خیلی کاربردی به نظرم اومد...مرسی حتما امتحان می کنم
آیسا
20 مرداد 93 10:23
سلام تازه با اینجا آشنا شدم خیلی تجربه های قشنگ و مفیدی دارید ببخشید شما کدوم شهر هستید?من مشهد هستم خواستم اگر مشهدید یکم ازتون آدرس بگیرم از جاهایی که واسه بچها مفیده.پسرم 20 ماهشه.. و علاقه شدیدی به بچها و بازی داره
زینب
پاسخ
بله عزیزم من مشهدی هستم... همشهری عزیز در خدتمتم
مامانی(برای دخترم زهرا)
24 مرداد 93 7:19
سلام زینب جان من هر دختر موطلایی می دیدم بهش نگاه می کردم ببینم فانه مشهد نبودیم...امیدوارم خیلی هتون خوش گذشته باشه
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد