دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 15 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 28 روز سن داره

زنگ تجربه

تجربه استفاده از وسایل واقعی

1392/4/4 15:50
نویسنده : زینب
1,376 بازدید
اشتراک گذاری

این روزها زیاد اتفاق می افتد که دیانا را دوربین به دست ببینیم. از در و دیوار خانه عکس می گیرد و گاهی هم عروسکهایش را قطار می کند و عکاسی می کند. قبلا هم اینکار را می کرد ولی حالا بسیار بیشتر شده است. مثل یک بازی و من نگاه می کنم به عکسهایی که خودش گرفته و به من نشان می دهد و این دیدن از زاویه دید او برایم بسیار جالب است.


اما موضوع صحبت من امروز در مورد استفاده از وسایل واقعی است و اینکه آیا باید به کودک یاد داد که چگونه از وسایل استفاده کند و یا فقط باید به او اجازه استفاده از آنها را داد و باقی را به خودش واگذار کرد.

خیلی قبل تر نحوه روشن و خاموش کردن تلوزیون و روشن کردن دوربین عکاسی و عکس گرفتن را به او آموخته ام. حالا او برای خودش تجربه های جدید خلق می کند. مثلا امروز دیدم که دوربین روشن را روی میز می گذاشت و بعد خودش می دوید تا کنار عروسکهایش بنشیند و عکس بگیرد. یعنی دیده بود که چگونه پدرش یا من دوربین را می کاریم و از خودمان عکس می گیریم ولی راجع به تنظیمات آن و نحوه استفاده از تایمر چیزی نمی دانست. من هیچ دلیل ندیدم که به او بگویم اگر او اینقدر دقیق است که چنین رفتاری را در ما دیده و چنین قابلیتی را برای دوربین قائل است پس حتما راهش را می یابد.

یا در ابتدا که دوربین را به دست می گرفت موقع عکس گرفتن لنز دوربین را به طرف خودش می گرفت و من تلاش می کردم تا به او نشان بدهم که چگونه باید عکس بگیرد. ولی او توجهی به آموزشهای من نمی کرد. حالا من می بینم که میداند چگونه عکس بگیرد و خیلی اوقات لنز را به طرف صورتش می گیرد و از از خودش عکس می گیرد. انگار دیدن چشمهایش در عکس برایش بسیار جالب است.

کم کم دارم در مورد نحوه استفاده از کامپیوتر و نت هم به همین نتیجه می رسم که باید برای زمان مشخصی وسیله را در اختیارش قرار دهم و او خودش راهش را بیابد و یا شاید بهتر است که برای شروع یک صفحه paint یا word  باز کنم.

نمی دانم تا کجا پیش می روم و اینها همه افکار من است و کارهایی که تا کنون کرده ام. بعضی وسایل خطرناک هستند و بعضی دیگر را دیانا دوست ندارد که نزدیکش شود مثل وسایل پر سر و صدا. خیلی های دیگر ممکن است خراب شوند (مثل همین امروز که دوربین از دستش افتاد...) ولی از دوستی شنیدم که او هم نقل قولی می کرد از یک روانشناس کودک که می گفت بهتر است برای بازی وسایل واقعی به کودک بدهیم. اگر می خواهیم برایش یک موبایل اسباب بازی بخریم بهتر است یک موبایل واقعی باشد تا نحوه استفاده از وسیله را یاد بگیرد نه اینکه گرفتار زرق و برق آن شود .

دوستان عزیز اگر در این زمینه تجربیات متفاوتی دارید و یا اطلاعات مفیدی در دست دارید ممنون می شوم که با من قسمت کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

الهه
10 تیر 92 12:19
آلا هم خیلی عکس گرفتن با دوربین واقعی رو دوست داره. منم همیشه میدم بهش تا هر چقدر میخواد عکس بگیره. البته دوربینمون سنگینه و عکس ها معمولآ از 30-40 سانت بالای زمین گرفته میشه!
اما دارم یه دوربین ارزون قدیمی جور می کنم بدم بهش هر چقدر می خواد عکس بگیره بدون اینکه خیلی نگران زمین خوردن و شکستن لنزش باشیم

به نظر من که خیلی خوبه نحوه کار رو یاد بگیرن. تا حدی که خودشون علاقه دارن. مثلآ من یه نرم افزار آن لاین با آلا کار می کنم که نیاز به کار با موس داره. آلا نگه داشتن و کلیک موس رو یاد گرفته و کار با موس های لمسی رو هم. اما بیشتر از این وقتی به کار نمیاد به نظرم دلیلی نداره یاد بگیرن.
به وقت و نیازش بچه ها یاد میگیرن. نه زودتر ما باید اصرار کنیم نه اگه اونا خواستند ما مقاومت!

موافقم دوستم به موقع و نیازش ولی من فکر می کنم فضا فراهم باشه و بچه اجازه استفاده از وسایل رو داشته باشه خیلی نیاز به آموزش نیست
مامان نیایش
16 تیر 92 11:36
عزیزمی دیانا جون آفرین دخمل با هوش و هزار آفرین مامان هنرمند و خلاق و با تجربه
زینب جون منم همین اعتقاد رو داشتم که نباید بچه رو از وسایل واقعی دور کرد و باید دستش داد نتیجه اش از این نظر که اعتماد به نفسش بالا تر رفت و چیزای بهتری یاد گرفت خب خوب بود
ولی همه اون وسایل خراب شد تی وی دی وی دی موبایلم دوربین عکاسیم یه بارم یه کوچولو دستش با رنده زخمی شد و اتفاقای دیگه هم افتاده که یادم نیست دقیق ولی غیر قابل جبران نبود حالا منم نمیدونم درسته یا نه ؟


آره عزیزم من هم فهمیدم که این روش خوبه ولی هزینه داره دیگه ...!!!!!!!!!!!!
دومین جشنواره مجازی کتابخوانی
19 تیر 92 14:24
دوست بزرگوار زینب عزیز دومین جشنواره بزرگ مجازی کتابخوانی در دو رده سنی آزاد و نوجوانان در حال برگزاری است. ضمن دعوت برای شرکت در این جشنواره،از شما خواهانیم تا در اجرای این برنامه با پذیرفتن عنوان"همکار افتخاری" ما را یاری فرمائید.
مامانی(برای دخترم زهرا)
29 اردیبهشت 93 6:33
من هم به دادن وسایل واقعی ولی با نظارت معتقدم مثلا به زهرا چاقو میدم وبهش میگم گوجه یا هر چیز دیگه ای رو تیکه تیکه کن تا هم زمان با یادگیری کلمه اون رو درک کنه همیشه لمس یک چیز اون رو به عمق ذهن میبره بهش قیچی دادم و خواستم استفادش رو یادش بدم ولی به شدت دستش رو کشید و با تحکم گفت تو برو بهم برخورد ولی الانکه نوشتتون رو دیدم باید بگم طبیعی بوده
زینب
پاسخ
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد