دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 15 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 28 روز سن داره

زنگ تجربه

گفتگوهای قبل از خواب

1392/1/11 8:32
نویسنده : زینب
1,436 بازدید
اشتراک گذاری

از وقتی دخترم دو سال داشت، علاوه بر مسواک زدن و کتاب خواندن و لالایی و ... یک کار دیگر هم به برنامه ما اضافه شد و آن صحبت کردن درباره روزی که گذشت بود.

در این مکالمات سعی می کنم روزی که گذشت را بررسی کنم و البته بیشتر جنبه های مثبت آن را یادآوری می کنم و در کنارش از مواردی که فرزندم را ناراحت کرده هم صحبت می کنیم.

خوبیه این گفتگوها در این است که شما بیشتر با روحیات و خواسته های فرزندتان آشنا می شوید و صد البته باعث هر چه بهتر شدن و صمیمی شدن رابطه شما با کودکتان می شود.

بهتر است از نصیحت کردن و دعوا کردن در این مکالمات پرهیز کنید و فضای آرام و مملو از عشقی را برای کودک خواب آلودتان فراهم نمایید.

از چیزهایی که بسیار باعث خوشحالی اش در آن روز شده بپرسید ( مثل : امروز چی خوردی که از همه بیشتر دوست داشتی؟، چه بازیی کردی که خیلی بهت خوش گذشت؟، یا کجا رفتی که خیلی دوست داشتی؟) از او در مورد آنچه که یاد گرفته هم می توانید سوال کنید ولی بهتر است خیلی مساله را پیچیده نکنید. و همچنین می توانید از او سوال کنید که چه چیزهایی در آن روز باعث ناراحتی اش شده است و چرا. در پایان می توانید خوبیها و بدیهای آن روز را بشمارید و بهتر است که تعداد خوبیها بیشتر از بدیها باشد که معمولا هم همینطور است. چون این مساله باعث افزایش خوش بینی و دید مثبت در کودک می شود.

اگر در آن روز یک مساله خیلی مشخص روی داده باشد می توانیم بیشتر راجع به آن صحبت کنیم. مثلا وقتی که کودک با دوستش دعوا کرده باشد و یا برای رسیدن به خواسته اش بهانه گیری های زیادی کرده باشد. می توانید با او همدردی کنید و بعد از خودش راه حل بخواهید. تا جایی که امکان دارد وارد حوزه نصیحت نشوید و بگذارید خودش در مورد رفتارش تصمیم بگیرد. مشکلات پیش آمده را در چشم کودک بزرگ نکنید و به گونه ای رفتار کنید که بداند برای هر مساله ای راه حلی نیز هست و هر کسی ممکن است اشتباه کند.

و بعد می توانید از او در مورد برنامه فردایش سوال کنید. ( مثلا: فردا دوست داری چه بازی کنی؟ با کدام دوستت بازی می کنی؟ چه کتابی را دوست داری بخوانی؟ ...).

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (12)

مريم
11 فروردین 92 10:51
مادرها معمولا"اين گفتگوها را از روي عادت با بچه ها دارند اما نه به عنوان يك برنامه مشخص . خيلي جالب است كه شما با ديد يك برنامه براي تربيت و افزايش ديد مثبت به آن نگاه كرده ويادآوري نموديد . ممنون از اين تجربه - اميدوارم سال خوبي داشته باشيد و هميشه تجربه هاي زيباتون را با همه مادرها در ميان بگذاريد


مرسی عزیزم...
مامان معین
12 فروردین 92 12:02
سلام به مادر پر تلاش... خیلی خوشحالم که با وب شما آشنا شدم و مطمعنم برای من خیلی مفید خواهد بود.. خط به خط این وبلاگ برای من مشق است فقط یکسری سوال دارم پسر من 25دی91 دنیا اومده من فعلا بهش کارت های بن بن بن انگلیسی نشون میدم و گاهی لغتش رو واسش میخونم... میشه منو راهنمایی کنین چه کتابی واشی بخرم و بهش نشون بدم و در مورد کارتون هم اینکه چه کارتونهایی بخرم به زبان انگلیسی که جذاب باشه.. بازم ممنون از وبلاگ مفیدتون
حسنا
12 فروردین 92 18:45
سلام عزیزم ممنون از مطلبت پسر من تازه 2 سالش تمام شده و خیلی کم صحبت می کنه میشه فقط من صحبت کنم و او فقط شنونده باشه؟مفید هست؟


حتما مفیده عزیزم...دوست عزیز هر مادری بهتر از بقیه بچه اش رو می شناسه...به حست رجوع کن....
مامان زینب
13 فروردین 92 19:30
سلام خانومی
خوبی؟
سال نو مبارک
جالب بود
ما هم هر شب بحث و بررسی روزی که گذشت رو داریم البته با عنوان قصه ی زینب!!



سلام عزیزم سال نو شما هم مبارک زینب عزیز خوبه؟ امیدوارم امسال هم رو ببینیم. چه جالب قصه زینب... خیلی خوشم اومد
صبا
17 فروردین 92 9:37
سلام.خیلی خوشحالم که با شما و وبلاگتون آشنا شدم.پسر من متولد 25 شهریور 89 است. همه کارهای آموزشی را سعی می کنم با او داشته باشم از تراشه های الماس گرفته تا کتاب های رنگ آمیزی،خمیر بازی و ... ولی او به آنها بی علاقگی نشان می دهد.به او دفتر نقاشی می دهم تا نقاشی کند البته نه به مفهوم نقاشی بلکه خط خطی کردن ولی او به من می گوید تو بکش،نمی دانم اعتماد به نفس پایینی دارد یا دلیل این کارش به دلیل تفاوتی که بین نقاشی خودش و من می بیند است؟! لطفا مرا راهنمایی کنید.میتونم ایمیلی از شما داشته باشم .
صبا
20 فروردین 92 10:01
سلام،خواهش می کنم یک روش تماس مثل ایمیل به من بدهید و لطفا به سوال من که در همین پست گذاشتم جواب دهید. خواهش می کنم به کمکتون احتیاج دارم.


nature80baby@yahoo.com
میمم
28 فروردین 92 18:01
اینجا رو می خونم و یاد می گیرم.دخترک پرحرف نت آخر شب دوست داره من از تولدش قصه بگم.


قصه شیرینیه برای بچه ها این قصه تولد و جشن تولد و ...
مامان روشا
2 اردیبهشت 92 14:40
خیلی عالی لذت بردم از این رابطه خوب مادر و دختری امیدوارم در دوران سخت نوجوانی هم همینطور دوست و مادر بمانید به من هم سر بزنید
فروغ
3 اردیبهشت 92 21:23
مبحث جالبی بود بسی لذت بردیم )) و البته بسی یاد گرفتیم


قربونت عزیزم تو خودت خیلی بیشتر یاد داری
zahra
23 اردیبهشت 93 19:36
salam man taze chand ruze ba weblogetun ashna shodam vaghean movafagh bashid...ye soali ke baram pish umade ineke shoma hamash az tajrobehayi ke khodetun ba dokhtaretun darid ro dar miyun migozarin aya in be in khatere ke Pedar dar in khanevade naghshe kamrangtari dare ya inke serfan chon shoma bishtare vaghtetuno ba dokhtaretun migzarunin dige az goftane una sarfe naza mikonin ?kheili dust daram bedunam naghsh va rabeteye pedar va meghdare vaghti ke hamsaretun baraye dokhtar va khanevadatun migzarand cheghadre.... bazam mamnun
زینب
پاسخ
دوست عزیز خوشحالم که مطالب این خانه را دنبال می کنید...پدر همیشه نقش زیادی داشته و دارد من خیلی کارها را با همفکری همسرم انجام میدهم ... اینجا خانه ای است که من در آن می نویسم و از تجربه های خودم ....
مامانی(برای دخترم زهرا)
29 اردیبهشت 93 9:57
زینب خانم دختر من وقتی ازش می پرسم امروز چی کار کردی؟یا امروز چه اتفاقی افتاد حتی به سوالم توجه نمیکنه ی ماه دیگه2ساله میشه به نظرتون باید نگران باشم البته بعدش خودم شروع میکنم به تعریف کردن گفتم شاید منظور سوالم رو اینجوری درک کنه (زهرا هم زمان لهجه دشتی و فارسی معیار رو یاد میگیره)
زینب
پاسخ
برای یک بچه دوساله خیلی زوده که خودش توضیح بده چکار کرده ...باید شما یکی یکی کارهایی که به نظرتون خوشحالش کرده رو نام ببرید... زهرا امروز ماکارونی خورده.. آب بازی کرده... خاله رو دیده ... بازی کرده ..
مامانی(برای دخترم زهرا)
29 اردیبهشت 93 22:08
مرسی همه ی تجربه هاتون رو خوندم و استفاده خواهم کرد
زینب
پاسخ
موفق باشی...دوستم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد