دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 15 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 28 روز سن داره

زنگ تجربه

گزارش کلاس خلاقیت-4

1391/4/6 5:56
نویسنده : زینب
4,084 بازدید
اشتراک گذاری

دو چیز در مورد خلاقیت حائز اهمیت است یکی سیالی فکر و دیگری انعطاف فکری. سیالی فکر به تعداد زیاد جوابها بستگی دارد حال ممکن است که این جوابها بسیار شبیه هم باشند ولی هر چه این تعداد بیشتر باشد سیالی فکر بیشتر است. ولی انعطاف فکری به تفاوت جوابها و پیدا کردن رابطه (خصوصا رابطه تصویری) بین جواب و مورد سوال بستگی دارد. که هر دو اینها باید در بازیهای خلاقانه لحاظ شوند.

بازی نامگذاری

یک دایره در وسط می کشیم که اطراف آن را دایره های متعدد فرا گرفته است. نام یک فرد یا شی را می نویسیم و از کودک می خواهیم که بگوید این شی یا این نام چه چیزهایی در ذهنش تداعی می کند و نام آنها را در دایره های اطراف بنویسد و بعد دلیل ربط این دو را پیدا کنیم ( در اینجا خانم جهانبخش کلمه معلم را در دایره وسط نوشت و از ما خواست که بگوییم او ما را یاد چه چیزهایی میاندازد و یا به چه چیزهایی شبیه است) هر چه تصویری بیاندیشیم بهتر است. مثلا بعضی ها گفتند : پر حرف، عینکی ( چون معلم ما عینک داشت) که اینها خیلی خلاقانه نبود . به قول خانم جهانبخش بچه ها بیشتر از تصاویر استفاده می کنند مثل: خط کش ( چون به نظرآنها معلمشان خیلی قد بلند بود) پاک کن ( چون او غلطهایشان را اصلاح می کرد) و یا خرگوش و ...

یک بازی دیگر این است که از دید اشیا و یا حیوانات و یا آدمهای دیگر به اطراف بنگریم و از کودک بخواهیم که آنچه را از دید مثلا یک صندلی می بیند بگوید یا صندلی چه چیزهایی می بیند و چگونه فکر می کند.

اگر به بازیهای بچه ها خوب نگاه کنید می بینید که آنها بسیار خلاقانه بازی می کنند و حتی  در شوخیها و صحبتهایشان هم خلاقیت دارند. ( یکی از خانم ها می گفت: پسرم تعمدا به من می گوید بابا و به بابایش می گوید مامان و یا به جای بله می گوید خیر و به جای خیر، بله می گوید)

هر یک از این بازیها و بازیهایی خلاقانه دیگربه کودک کمک می کند که خیلی خشک و بدون انعطاف به مسایل اطرافش نگاه نکند و سعی کند تا برای یک مشکل راه حل های متفاوتی را پیدا کند و بهترین را انتخاب کند.

پایان جلسه ناتمام ما به معرفی کتاب گذشت. یکسری کتابها برای کودکان بود که توسط خانم جهانبخش نوشته شده بود.(از یک تا چهار)

1-      مجموعه 7 جلدی : خط خطی های من و داداشم

2-      رنگ آمیزی خلاق

3-      همه می توانند خلاق باشند

4-      ماجراهای یک کله

5-      به فرزندان خود روش فکر کردن بیاموزید (ادوارد دوبونو- مترجم عبدالمهدی ریاضی)

6-      شکوفایی خلاقیت کودکان و بزرگسالان (ترزا آمابلی- مترجم حسن قاسم زاده)

7-      مگا خلاقیت (آندره جی لینیکف- مترجم مارال شیخ زاده)

8-      سلسه درسهای تفکر(ادوارد دوبونو- مترجم مرجان فرجی)

پی نوشت: جلسه سومی هم برگزار شد که بیشتر راجع به شش کلاه تفکر صحبت شد که در مجالی دیگر برایتان خواهم نوشت.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

الهه
6 تیر 91 9:27
من چقدر عقبم از این کلاس خلاقیت! برم از جلسه اول بخونم برمی گردم )
مامان فلفلی
6 تیر 91 11:37
سلام مامان عزیز...ممنونم از مطالب خوبی که در وبتون میگید محمد صدرای من سه ماه و هشت روزه شده میخواستم از تجربیات شما در این دوران بدونم چه کتابهایی مناسبه...


برای محمدصداری گل از کتابهای حیوانهای بامزه استفاده کن تصاویر ساده دارند و داستانهاشون هم همینطوره
سحر مامان امیر
7 تیر 91 0:33
خیلی خیلی عالیه
مطالب بسیار مفید
کلی استفاده بردم
ممنون که هر چی بلدی در اختیارمون میزاری


خواهش می کنم سحر جون
سحر مامان امیر
7 تیر 91 0:36
امیر هم بعضی وقتا از این بازیهایی که من پدرشم و پدرش مامانشه بازی میکنه و چقدر هم لذت میبره از این کار


آفرین امیر خلاق
مامان مریم کوچک ما
13 تیر 91 15:41
سلام.انشا الله که همیشه سلامت و موفق باشید.چندتا سوال داشتم.یکی اینکه شما هم از کلاسهای موسسه نابغه های کوچک آسمانی استفاده کردید؟؟یا جای دیگر با روش شیچیدا آشنا شدید؟و دیگر اینکه کتاب آموزش نیمکره راست را از کجا میشود تهیه کرد


عزیزم من مشهد زندگی می کنم و به کلاسها دسترسی ندارم و این کتاب را هم از سایت آمازون خریدم و ترجمه کردم
مادر
21 تیر 91 8:21
سلام یک کمکی می خواستم دختر من دوسال و نیمش هست وقتی جایی میریم یا کسی می اد خونمون و ازش هی می پرسن تمام اتفاقات خونه رو تعریف می کنه که به ضرر من و باباش تمام می شه چه کار کنم؟ چه جوری بهش یاد بدم که جواب سوال نزدیکان رو نده؟مثلا مادرهمسرم می پرسه کی اومد خونتون؟چی خوردین ؟کجا رفتین؟همیشه ما می گفتیم کسی نیامده جایی نرفتیم چون مادر همسرم کلا دوست داره ما تک و تنها وخانه نشین باشیم و ما یواشکی اینکارارو انجام میدادیم ولی از وقتی دخترم به حرف اومده هی از اون می پرسه و اون لو می ده و.....من نمی دونم باید چکار کنم.کممممممممممممک


دوست عزیزم من مشاور نیستم و اگه چیزی میگم فقط نظر شخصی منه و دلیل نمیشه که درست باشه. من فکر می کنم که درست نیست خصلت راستگویی بچه را تغییر دهیم ولی باید از نحوه برخوردمان یاد بگیرد که هر چیزی قابل گفتن نیست و دیگر اینکه این شما هستید که باید نحوه رفتارتان را تغییر بدهید. دو انسان بالغ با هم ازدواج می کنند و تشکیل خانواده می دهند پس بهتر است جدا از نگرانی به خاطر بقیه استقلال خودتان را بدون هیچ بی احترامیی به اطرافیان نشان دهید. خیلی سخته قبول دارم
هاجر
30 تیر 91 23:56
سلام ممنون از وبلاگتون. خیلی مفید وآموزندست. فقط میخواستم بدونم از چه سنی نقاشی وکاردستی با کاغذ رو به دخترم کار کنم


از وقتی که دختر گلتون بتونه قلم به دست بگیره و خط بکشه میشه نقاشی کردن. نیازی نیست شکل مشخص بکشه و شما هم سعیی نکنید
مامان فاطمه
6 مهر 91 12:19
سلام ممنون از مطالب خوبتون
میشه ادامه این کلاس رو که گفتین شش کلاه تفکر رو بذارین
یه سوال دیگه اینکه شما با این همه کاری که با دیانا میکنید چطور به کارای منزل میرسید؟ آخه یکی از معزلات من همینه البته من دوتا بچه دارم اگه به وبلاگم سری بزنید میبینید
ممنون


اگه وقت کنم عزیزم میذارم. من هم مثل شما با کمبود وقت مواجه هستم عزیزم خصوصا که جدیدا دیانا خیلی وابسته شده
مان
20 آذر 91 14:17
سلام پسرمن 1سال و4 ماهشه براي آموزشش ازچي شروع كنم؟واينكه سي دي بيبي انيشتن خوبه ؟ازكجاميتونم بخرم؟

سلام دوست عزیز آموزش به بچه ها باید متناسب با تمایلات اونها و حال و حوصله شون باشه که اینو شما که مامانش هستی میتونی بدونی و پیدا کنی. سی دی های بی بی هم خوبه وفکر کنم بیشتر فروشگاه های اینترنتی دارن به فروشگاه غنچه ها سر بزن
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد