دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 13 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 26 روز سن داره

زنگ تجربه

از تجربه های من

1390/11/19 16:27
نویسنده : زینب
2,530 بازدید
اشتراک گذاری

از ابتدای شروع آموزش دیانا روش های متعددی را امتحان کرده ام و گاهی هم آنها را نیمه کاره رها کردم چون میدیدم که دخترم خیلی آن را دوست ندارد و من هم تغییر روش میدادم.

از آشنا شدن با روش های شیچیدا و گلن دومان و پاملا و ... خیلی استفاده کردم ولی با تمام اینها به نظر من هر کودکی از روش مخصوص به خودش پیروی می کند. بهترین روش را کودک انتخاب می کند و من فکر می کنم در درجه اول باید امیال خواسته ها و علایق کودکمان را بشناسیم و با توجه به آنها یک روش آموزشی را انتخاب کنیم. این روش میتواند تلفیقی از چند روش ارائه شده باشد و یا از خلاقیت مادر نشات گرفته و یک روش اختراعی جدید باشد و همچنین روشهای آموزشی میتواند با توجه به علاقه و رضایتمندی کودک در طول زمان تغییر کند.

مثلا دختر من بسیار مشتاق خواندن است. وقتی که هنوز یک سال نداشت بهترین سرگرمی ما در ماشین خواندن تابلوها و نوشته های روی دیوار بود. من از چهار ماهگی برایش کتاب می خوانم و او یک کتابخانه کوچک دارد و حالا بیشتر کتابهایش را از حفظ می خواند. آنقدر مشتاق خواندن است که هر نوشته ای را ببیند چه عکس داشته باشد و چه نداشته باشد از من سوال می کند " اینجا چی نوشته مامان؟"  و این شامل پرسیدن درباره منو غذا در رستوران و یا عنوان کتابهایی که دست من می بیند هم می شود. و به همین دلیل وقتی می خواهم به او کارت نشان بدهم نمیتواند یک جا بنشیند و فقط نگاه کند دلش میخواهد کلمات را به دست بگیرد و لمس کند و با آنها بازی کند. و یا علاقه اش به رنگ آبی باعث شده که کلمه هایی که با رنگ آبی نوشته می شود را بهتر یاد بگیرد.

یکی از بازیهای ما از حدود یک سالگی این است که به جای کشیدن شکل حیوانات و یا اشیا نام آنها را می نویسم و دیانا از این بازی خوشش می آید مثلا می گوید "مامان یک گربه بنویس" و به این صورت با ظاهر کلمات آشنا می شود. و حالا با کارتهای آموزشی کلی بازی می کند مثلا کارتهای نهنگ و ماهی را در آب خیالی می اندازد تا شنا کنند و با کارتهای خوراکی ها و میوه ها غذا می پزد و از مهمانهایش پذیرایی می کند و یا با دیدن کارت نام هر حیوان می رود و آن را از میان اسباب بازیهایش پیدا می کند و می گذارد کنار کارتشان و یا به عنوان مثال کارت "دایی" را کنار نام دایی و کارت "مامان" را کنار "بابا" و یا "دیانا" می گذارد و به این شکل کلی با آنها سرگرم می شود و می آموزد.

اسلایدهای آموزشی که با نرم افزار پاور پونت درست کرده ام را هم بسیار دوست دارد. ابتدا اسلایدها شامل عکس و اسم بود و حالا فقط کلمه است و چون دیانا از حیواناتی مثل دلفین و گربه و ... خوشش می آید من مجموعه ای از عکس آنها را تهیه کرده ام و مابین اسلایدهای کلمه به او نشان می دهم و دیانا برای دیدن دوباره عکس دلفین یا نهنگ حاضر می شود چند اسلاید کلمه را هم نگاه کند. و وقتی هم تمایلی نداشته باشد هیچ اجباری در کار نخواهد بود.

شاید بهتر باشد که در طول پروسه آموزش روشهای خود را با توجه به نیاز کودکمان اصلاح کنیم. همیشه یک راه برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد مطمئن باشید که هر کودکی خواسته های خود را دارد که باید به آنها اهمیت دهیم.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

الهه
19 بهمن 90 17:06
کاملآ درست میگی زینب جون
هر بچه ای ویژگی مخصوص خودش رو داره و کوچکترین اجباری به جای اینکه موثر باشه مخرب میشه!
راستی یادم رفته بود بپرسم تو کتاب پاملا رو از مجا خریدی؟ از آمازون سفارش دادی؟


سلام عزیزم آره از آمازون خریدم ولی بیشتر مطالب این کتاب رو در کتابی که رایگان میشه دانلود کرد و در سایت خود پاملا هست وجود داره
لیلا
19 بهمن 90 21:51
سلام مامان دیانا جون تجربه هات خیلی جالب واموزنده است میشه بگین برای یه پسر بچه ی شش ماهه چه طور شروع کنیم خیلی ممنون با ارزوی موفقیت برای شما ودختر گلتون

سلام عزیزم از هر چیزی که بتونه توجهش رو جلب کنه استفاده کن. میتونی از کارت شکل حیوانات استفاده کنی که البته در بازار هست و یا یکسری کلمه های ابتدایی که او دائم باهاش درارتباطه مثل مامان بابا و ... رو با رنگ قرمز پرینت بگیری و بهش نشون بدی
پریسا مامی صدرا و صهبا
20 بهمن 90 19:27
. ________________.###* _____________.*###### _____________*###### ___________*####### __________*########. _________*#########. _________*######*###* ________*#########*## _______*##########* *# _____*###########_____* ____############ ___*##*######### ___*_____######## __________####### ___________*###### ____________*#####* ______________*####* ________________*###* __________________*##* ____________________*##. _____________________*##. ______________________.## ______________________.###. ____________________.######. __________________._##*___*##. سلام عزیزم با ایده های نوروز۹۱ به استقبال عید برویدhttp://noruz1391.niniweblog.com/
ریحانه جون(ورود پسرها و پسردارها ممنوع)
20 بهمن 90 23:18
سلام زینب خانم. وبلاگ جالب و پویایی دارین. اگه دوست دارین منو با همین اسم لینک کنین. من هم لینکتون می کنم.موفق باشین...
مامان آرال
21 بهمن 90 13:25
سلام مامان دیانا . می خواستم از مطالب مفیدی که در وبلاگ قرار میدین تشکر کنم. واقعا خیلی مفیده . ممنون


خواهش می کنم عزیزم
مامان مبینا
22 بهمن 90 23:57
سلام عزیزم ماشالا به دیانای خوشگل/من کاملا با حرف شما موافق هستم و فکر می کنم هر مادری فقط می دونه که بچه اش چی نیاز داره/من شما رو لینک کردم تا از تجربیاتتون استفاده کنم
یه سوال شما فرمودید در ابتدا از کارت عکس و اسم استفاده کردید میشه بگید که به چه صورت بوده؟یعنی عکس و اسم در یک صفحه نمایش داده می شد؟آیا این کارت ها در بازار هست یا باید خودم تهیه کنم؟


عزیزم در اولین فرصت بیشتر خواهم گفت مرسی که نظرت رو گذاشتی
نونوش مامی آرتین
26 بهمن 90 14:57
مرسی از مطالب واقعا خوبتون همیشه دنبالتون میکنم و براتون آرزوی موفقیت میکنم .. باریکلا به این مادر و دختر واقعااااا
عمه معصوم و مسافران آسمانی اش
13 اسفند 90 10:08
سلام مامانی سایت جالب و آموزنده ای دارید خوشحال میشم با ما در ارتباط باشید با اجازه شما رو لینک میکنم...
سیما
30 آبان 91 12:05
سلام ، زینب جان،
ممکنه سایت پاملا رو بهم معرفی کنی؟
و اگه تونستی اون کتابی رو که دانلود کردی برام میل کنی ؟ ممنونم
در ضمن دیانا متولد چه سالیه؟ اینجوری میتونم بفهمم هر تمرینی رو در چه سنی باهاش انجام میدی ...


http://www.rightbrainkids.com/_new/home.php
کتاب رو از آمازون خریدم عزیزم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد