دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 15 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 28 روز سن داره

زنگ تجربه

معرفی کتاب- کودک خوش بین(4)

1391/5/5 8:30
نویسنده : زینب
1,769 بازدید
اشتراک گذاری

2- مثبت بودن

پایه هرم خوش بینی را تسلط و چیرگی تشکیل می دهد و لایه بعدی آن خوش بینی است. تسلط و چیرگی به رفتارها مربوط است، یعنی اینکه فرزندتان پیامدها را تحت کنترل دارد. مثبت بودن به احساسات او مربوط می شود، یعنی اینکه فرزندتان در فضایی گرم و مهر آمیز رشد کند و ببالد. (ص-315)

هر چه کودکتان بیشتر به کاوش بپردازد، احساس چیرگی بیشتری میکند. هر گاه کودک احساس ترس یا نا امنی کند، خود را مقید و محدود می یابد. در این وضعیت به داشته های محدود اما ایمن خود اتکا می کند. او دیگر به خطر کردن نمی پردازد، دست به کاوش نمی زند و در نتیجه احساس تسلط و چیرگی نمی کند. این فقدان چیرگی به احساس ناشادی او دامن میزند که این امر نیز به نوبه خود او را به میزان بیشتری از دست زدن به عمل باز میدارد. بر عکس هر گاه کودک سرزنده باشد و احساس ایمنی کند به مخاطره و کاوش دست می زند. این کار باعث می شود که او احساس خوبی پیدا کند که این امر به نوبه خود باعث کاوشگری و چیرگی بیشتر می شود. (ص-316)

توجه مثبت، چیرگی را تسهیل می کند زیرا باعث به کنار نهاده شدن ترس می شود و کاوشگری را بیشتر می کند. تنبیه می تواند راه چیرگی را سد کند، زیرا می تواند باعث شود تا فرزندتان ترسان و مقید شود.

توجه مثبت بی قید و شرط، بنا به عنوانش نامشروط است، به این معنا که به آنچه که کودک انجام می دهد، وابسته و مشروط نیست. اما کاملا برعکس چیرگی احساسی مشروط است. به این صورت که به عنوان پیامدی توصیف می شود که به شدت منوط به عمل فرزند شما است. (ص-316)

والدین باید به گونه ای غیر مشروط، احساس عشق و علاقه و محبت و گرمی و سرخوشی خود را به فرزندشان ابراز کنند. هر چه این موارد بیشتر باشد فضای زندگی خانواده مثبت و سازنده تر می شود و فرزند شما بیش از پیش احساس ایمنی می کند. او هر چه بیشتر احساس ایمنی بکند، به کاوشگری بیشتری دست می زند و در نتیجه از احساس چیرگی بیشتری برخوردار می شود. اما تحسین و تشویق، مقوله ای کاملا متفاوت است. فرزند خود را به علت موفقیت خاص او و نه برای خوشامد او، تشویق کنید. صبر کنید تا قهرمان کوچک شما کاری شایسته انجام دهد تا آنگاه به تشویق او بپردازید. همچنین تحسین و تشویق خود را به تناسب کاری که انجام داده، رتبه بندی کنید. (ص-317)

در صورتی که تکلیف مورد نظر بیش از حد دشوار باشد و فرزندتان در انجام آن به سختی شکست بخورد، آن را به اجزایی ساده تر و قابل انجام تر تبدیل کنید، یا آنکه به صورتی نامحسوس توجه او را به کاری دیگر جلب کنید. اما در هر حال سعی نکنید شکست او را توجیه کنید یا به آن رنگ و لعاب بزنید و آن را مورد تشویق قرار ندهید. (ص-317)

ادامه دارد ... 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان گیسو جون
5 مرداد 91 12:49
ممنونم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد