دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 15 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 28 روز سن داره

زنگ تجربه

معرفی کتاب- کودک خوش بین(2)

1391/4/28 7:42
نویسنده : زینب
3,393 بازدید
اشتراک گذاری

1-تسلط

نتیجه صدها آزمایشی که در زمینه  "درماندگی آموخته شده" انجام گرفته این است که حیوان ها و انسان هایی که مشاهده می کنند اعمالشان در نتایجی که به دست می آورند، بی اثر است ( یا همان عدم وابستگی) می آموزند تا از تلاش کردن دست بردارند. اما بر عکس، موثر بودن اعمال بر نتایج، یا در کنترل داشتن نتایج باعث دست زدن به فعالیت و مقابله با افسردگی می شود.(ص307)

کودکان مدت ها پیش از آنکه زبان باز کنند، به صورت شگفت آوری به وابسته بودن و یا وابسته نبودن اعمال به رفتارهایشان، حساسند. هر گاه کودک خردسال، خود را بر یک شی مسلط احساس کند، هر گاه میان عمل او و پیامد آن ارتباط و وابستگی باشد، دو نتیجه پیش می آید: کودک به آن شی علاقمند می شود و بیش از گذشته فعال می شود. هر گاه کودک درمانده باشد و اعمال او و پیامدهای آن ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند، کودک غمگین یا مضطرب و منفعل می شود. آنچه که باعث می شود کودک با شنیدن صدای جغجغه بخندد، خود جغجغه نیست بلکه این حقیقت است که خود او باعث به صدا درآمدن جغجغه شده است.(ص308)

زمانی که کودک با انجام تکلیف جدیدی مواجه می شود، معمولا آن را بسیار ترساننده می یابد. هر گاه که ممکن باشد برای دستیابی به تکلیف مورد نظر، آن را به گام های کوچک و قابل دسترسی درجه بندی و تقسیم کنید. به این معنا که ابتدا با سطحی آغاز کنید که کودک بتواند به راحتی بر آن چیره شود.... روشن است که درجه بندی باید به تناسب سن کودک انجام شود. (ص 309)

حاکثر حق انتخاب را به کودک بدهید. به محض اینکه او به سنی برسد که بتواند بله یا نه را به نوعی نشان دهد، در هر مورد ممکن به او حق انتخاب بدهید. برای نمونه صرفا غذا را به دهان او فرو نکنید، بلکه آن را در معرض دید او قرار دهید و منتظر شوید تا تمایلش را به غذا نشان دهد. از او بپرسید که آیا این را می خواهد یا نه. (ص- 310)

کاوشگری از بدو تولد آغاز می شود و در سراسر کودکی ادامه پیدا می کند. کاوشگری بیشترین میزان چیرگی را به همراه می آورد، زیرا به صورت طبیعی مستلزم چرخه ای از بازخورد مثبت است. هر گاه فرزند شما بتواند با موفقیت یک شیء یا مهارت تازه را تحت کنترل بگیرد، سعی می کند دست به اعمالی تازه بزند و برای گسترده کردن چیرگی خود تلاش می کند. (ص-310)

اسباب بازی ها ابزار کاوشگری اند و سطح چیرگی کودک، می تواند شما را در خریدن اسباب بازی مناسب راهنمایی کند. اسباب بازیهایی که که تنها در پی عملی از سوی فرزندتان به  کار می افتند، باعث افزایش چیرگی در کودک می شوند. (ص-311)

ادامه دارد ...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

الهه
28 تیر 91 17:02
گاهی اوقات آلا خیلی زود از انجام کاری مثلآ پیچوندن در بطری برای باز کردنش دست برمیداره و به من میده. با اینکه هر بار من سعی می کنم به خودش برگردونم و دو نفری کمک کنیم تا بازش کنیم اما نگران میشم که نکنه آلا فکر می کنه نمی تونه!!!!!!


من هم تو اینجور موارد نگران میشم و حتی وقتی که نمی تونه از خودش دفاع کنه یا اسباب بازیش رو از بچه ها بگیره و به من متوسل میشه. کمککککککککککککک!!!
بابالنگ دراز
28 تیر 91 23:04
سلام.ممنون که به وب مهجور من سر زدید و نظر گذاشتید. در مورد مطلب این پست بگم که موضوع خوبی را مطرح می کیند،بهداشت روان کودک که به آن کم توجه شده. موافقم کودکان همواره دوست دارند دیده و شنیده شوند چون این خصوصیت خاص بشر است انسانی که مورد توحه قرار نگیرد دست از تلاش کشیده و خودش را به روز مرگی می سپارد .کاش بتوانیم بیشتر همدیگر را ببینیم و بشنویم این مورد در خصوص کودکان از اهمیت بیشتری پیدا می کند.کوچولوتون رو ببوسید.بابالنگ دراز


متشکرم که اینقدر با حوصله مباحث را دنبال کردید.
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد