دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 15 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 28 روز سن داره

زنگ تجربه

معرفی کتاب- کودک خوش بین(1)

1391/4/27 15:32
نویسنده : زینب
5,465 بازدید
اشتراک گذاری

کودک خوش بین

نویسنده: مارتین ای.پی سلیگمن

مترجم: فروزنده داورپناه

انتشارات رشد

از پیشگفتار

زندگی این اصلی ترین موهبت هر موجود زنده، شان و قدری آنچنان والا دارد که تلاش برای تداوم آن، از ابتدایی ترین غرایز است. اما چنان که میدانیم، زندگی روندی همیشه همراه با موفقتیت ندارد، پسرفت و شکست و ناکامی نیز بخشی از زندگی هستند.

مارتین سلیمن – نویسنده این کتاب- از طریق آزمایشهای تجربی بر روی حیوانات به نظریه ای دست یافت که آن را "درماندگی آموخته شده" نامید. اساس این نامگذاری این بود که هر گاه حیوان نمی توانست برای محافظت از خود در برابر ضربه الکتریکی درد آور، اقدام مفیدی بکند، از تلاش کردن دست می کشید و منفعلانه و درمانده، درد را تحمل می کرد. سلیگمن این را به تبیین افسردگی در انسانها ربط داد. به این صورت که افرادی که نتوانند بر محیط خود

کنترلی اعمال کنند- یا تصورشان بر این باشد که چنین قدرتی ندارند- خود را به افسرگی وا می نهند. این یافته سلیگمن پیامدهای مهمی را در امر پیشگیری و درمان افسردگی در بر داشته است.

مروری مختصر بر تاریخ کشور ما که تقریبا همیشه با لشگر کشی، جنگ ، دست به دست شدن سرزمینها، قتل عام اهالی شهرها و مانند اینها همراه بوده باعث شده تا غالب ما ایرانیان، پیشینه ای ذهنی از یاس و منفی نگری  بدبینی داشته باشیم. و این حتی در فرهنگ نوشتاری و شفاهی ما هم به چشم می خورد. مثل: "هر چی سنگ است مال پای لنگ است" و یا " در کف شیر نر خونخواره ای، غیر تسلیم و رضا کو چاره ای"

در برنامه پیشگیری پنسیلوانیا که موضوع کتاب حاضر را تشکیل می دهد تاکید بر آن است که پدران و مادران و نیز مربیان می توانند و باید ابتدا خود پیوند میان رویدادها، افکار و احساسات خویش را درک کنند و آنگا با آگاهی و تمرینهای لازم سعی کنند تبیین های دیگری از هر اتفاق ناراحت کننده به دست دهند و به این وسیله واکنش های احساسی و رفتاری مناسب تر و معقولتری را در پیش بگیرند. سپس زمان آن می رسد که با کمک مقیاس ها ، برگه های کار ، تصاویر  و داستان واره های متعددی که در کتاب آورده شده است، این مهارت ها را به کودکان و نوجوانان خود بیاموزند و آنها را مجهز سازند تا با دستی پر به رویارویی با جهانی بروند که شکست و ناکامی روی دیگرموفقیت و شادکامی است.

شاید بتوان ادعا کرد برای جامعه جوان ایران که در نیمه در حال رشد دنیا زندگی می کند و باید با سختی و تلاش فراوان به جبران عقب ماندگی های علمی و فکری خود بپردازد، هیچ چیز به اندازه برخورداری از روحیه ای که مثبت نگریستن به خود و آینده و اثر بخش دانستن خود را عادی تلقی کند، ضروری نیست.

از مجموع مباحث این کتاب تنها به بیان خلاصه ای از فصل چهارده با عنوان " هرم خوش بینی : نوزادان، نوپایان و کودکان پیش دبستانی اکتفا می کنم و مطالعه باقی مطالب مفید کتاب کودک خوش بین را به دوستان عزیزم واگذار می کنم.

ادامه دارد ...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

الهه
28 تیر 91 16:59
مرسی زینب از معرفی این کتاب! من خیلی فکر کردم که چجوری میشه کودکی خوش بین و مقاوم در برابر ناملایمات داشت! و از اونجا که خودم خیلی مقاوم نیستم خوشحال میشم هر مطلبی که کمکی کنه رو مطالعه کنم. مرسی دوستم


خوشحالم که به برات مفیده. خودم این کتاب رو خیلی دوست دارم
مامان ال آی
29 تیر 91 20:32
lممنون از این مطالب مفیدتون .


موفق باشید دوست عزیزم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد