دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 15 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 28 روز سن داره

زنگ تجربه

معرفی کتاب- ماندن در وضعیت آخر 2

1391/2/5 6:58
نویسنده : زینب
4,620 بازدید
اشتراک گذاری

کتاب ماندن در وضعیت آخر با راهکارها و تمرینات بسیار مفید برای قرار گرفتن در وضعیت من خوب هستم- شما خوب هستید، پر شده است و به ما کمک می کند تا بتوانیم درک کنیم که در هر موقعیت در کدام یک از حالات کودک، والد و یا بالغ قرار گرفته ایم. من در اینجا فقط به ذکر نکاتی از فصل چهاردهم این کتاب با عنوان "ساختن بچه ها" کفایت می کنم و امیدوارم این بخش کوچک اما مفید شما را به خواندن باقی کتاب ترغیب کند.

از آنجا که مهمترین قسمتهای شخصیت در زمان کودکی ساخته می شود، بد نیست کمی هم از چگونگی ساختن بچه ها صحبت کنیم. نخستین آجرهای این ساختمان، همان تعلیمات و توجیهات و استدلالها و ضوابط تنبیهات و تحسینها و اطلاعات چطور باید والدی است که انسان کوچک در والد خود ضبط می کند. از آنجا که همه افراد با والدی ضبط شده در ذهن خود بزرگ می شوند باید پرسید والدین چه می توانند بکنند که این مجموعه تجربیات درونی شده تا حد امکان برای کودک زندگی ساز باشد؟(ص-330)

از نظر این کتاب والدین به سه دسته تقسیم می شوند:

1-آنها که نیتشان خوب است و خوب هم عمل می کنند

2-آنها که نیتشان خوب است و اما بد عمل می کنند

3-آنها که نیتشان خوب نیست و خوب هم عمل نمی کنند.

روی سخن این کتاب با دو گروه اول است. و از شما می خواهد که پیشنهادهای ارائه شده را با در نظر گرفتن شرایط ویژه هر خانواده مورد توجه قرار دهید.

آگاهی

اریک برن در کتاب بازی ها می نویسد: انسان آگاه زنده است- چون می داند چه احساسی دارد و در چه زمان و مکانی زندگی می کند. می داند بعد از آنکه مرد و زیر خاک رفت درختها هنوز باقی خواهند بود. ولی او دیگر نیست که آنها را تماشا کند. بنابراین او می خواهد امروز تا آنجا که امکان دارد از دیدن آنها لذت ببرد.

بچه ها را نیز همینطور ببینید. ببینید که واقعا که هستند و چه هستند. آنها را موجوداتی بدانید با ارزشهای بی انتهای انسانی: این است معنی آگاهی داشتن از بچه ها (ص-331)

پذیرفتن

قدم بعدی پذیرفتن آنها است بی هیچ قید و شرطی. حتی اگر بچه در آغاز شرایطی را پذیرفت که از نظر خودش شرط لازم برای تایید شدن از طرف شما بود، شما می توانید با توضیحات مکرر ورفتارهایی که مبین عشق بی قید و شرط شما نسبت به اوست، این حالت نا مشخص را از بین ببرید. همه بچه ها به این امر که بدانند کسی پشتیبان آنهاست، نیاز دارند. یکی از دلایل وجودی والدین همین است. اگر بچه ها از حضور و محبت و حمایت والدین خود اطمینان داشته باشند می توانند از هولناکترین رویدادها جان سالم بدر برند. (ص-332)

بچه ها ارزشهای خود را از والدین شان می گیرند. ... ابراز وجد و خوشحالی ما از شکوه و عظمت روح و جسم و وجود فرزندانمان لذت پذیرش را برای آنها دو چندان می کند. (ص-333)

صداقت

والدین خوب به بچه هایشان دروغ نمی گویند. البته شاید بتوان در زمانی که بچه ها هنوز خیلی کوچک هستند با ندادن اطلاعاتی که نمی توانند بفهمند از آنها حمایت کرد. که دانستن این نکته نیز از آگاهی والدین مایه می گیرد.(ص-333)

ادامه دارد ...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

علی رضا همتی
17 اسفند 92 9:04
سلام مطلب شما را با ذکر منبع در وبلاگم نقل کرده ام در صورتي که مخالفتي داريد اطلاع دهيد تا حذف نمايم.
زینب
پاسخ
متشکرم که اطلاع دادید .... موفق باشید
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد