دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 25 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 8 ماه و 7 روز سن داره

زنگ تجربه

از کتاب وضعیت آخر- قسمت هشتم

1391/1/26 13:09
نویسنده : زینب
2,432 بازدید
اشتراک گذاری

من خوب هستم- شما خوب نیستید

بچه ای که برای مدتی طولانی مورد ضرب و شتم شدید پدر و مادری قرار می گیرد و ابتدا احساس می کند آنها خوب هستند، به وضعیت سوم یا وضعیت جنایی تغییر می کند: من خوب هستم شما خوب نیستید. در این وضعیت هم عامل خوب وجود دارد ولی از کجا می آید؟(ص-62)

عامل "خوب" از آنجا نشات می گیرد که کودک خود شروع به تسکین دردها و رنج هایش می کند و در حقیقت این خود کودک است که بعد از کتک کاری والدین خودش را نوازش میکند.

مطالعه تاریخچه زندگی کودکی بسیاری از جنایتکاران روانی نشان می دهد که آنها این وضعیت را تجربه کرده اند.

شخصی که در وضعیت من خوب هستم- شما خوب نیستید به سر می برد از محرومیت نوازش نیز در رنج است. اما نوازش می تواند به اندازه نوازش دهنده خوب باشد. و در نظر او نوازش دهنده خوب وجود ندارد چون هیچکس خوب نیست. پس هیچ نوازشی خوب نیست. ... چنین شخصیتی ممکن است یک عده ملتزمین بله قربان گو برای خود پیدا کند که مدام او را تحسین کنند و نوازش کنند گرچه او می داند که این نوازش ها واقعی نیست چون خودش اینها را دست و پا کرده است.(ص-64)

من خوب هستم- شما خوب هستید

وضعیت آخری هم وجود دارد که از لحاظ کیفیت اختلاف بارزی با سه وضعیت قبلی دارد: من خوب هستم- شما خوب هستید. سه وضعیت اول ریشه های ناآگاهانه دارند، چون تصمیم گیری آنها در اولین سالهای زندگی اتخاذ می شود.(ص64)

تصمیم گیری درباره هر یک از سه وضعیت اول تقریبا در پایان سه سالگی انجام می شود.

سه وضعیت اول بر پایه احساسات اند. چهارمی بر پایه تفکر، ایمان و قول وقرار خود شخص برای عمل است. (ص65)

ما بسوی یک وضعیت جدید سوق داده نمی شویم بلکه به خواست و اراده خودمان بسوی آن می رویم و از این جهت رسیدن به وضعیت جدید مانند تغییر یک مذهب است. بدون در دست داشتن اطلاعات بسیار زیادی از دوران اولیه زندگی- اطلاعاتی بیش از آنچه اغلب اشخاص درباره موقعیتهای محیط و زمانهای اولیه خود که منجر به اتخاذ تصمیم وضعیتی شد دارند- محال است بتوانیم به وضعیت چهارم برسیم. خوشا به حال آن کودکانی که در دوره اولیه زندگی به آنها کمک می شود که دریابند خوبند و وضعیت خوب است- البته از طریقی که خود آنها به خودشان ثابت کنند که این حقیقی است و ارزش دارد. متاسفانه عمومی ترین وضعیت در بیشتر افراد موفق و ناموفق هنوز همان وضعیت اول است.(ص-65)

خلاصه ای از دو فصل اول کتاب و تعاریف مهم اولیه آن ارائه دادم باشد که دلیل و انگیزه ای شود برای دوستانی که هنوز این کتاب را نخوانده اند تا به دنبالش باشند و مطالعه اش کنند و از موهباتش خود و خانواده شان سود جویند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

الهه
27 فروردین 91 9:15
قدر سه وضعیت اول وحشتناکه زینب!!!
می تونم امیدوار باشم که وضعیت دوم و سوم برای آلا پیش نمیاد اما وضعیت اول؟!!
چی باعث میشه کودک فکر کنه خوب نیست زینب؟ من انقدر کتاب تو لیست انتظار دارم که بعید می دونم تا آخر سال به این برسم میشه تو که خوندی بهم بگی؟
چه باید بکنیم که کودک تو وضعیت چهارم قرار بگیره؟
اگه توضیحش طولانی میشه می خوای یه قرار تلفنی بذاریم. هم بعد از این همه دوستی مجازی صدای همو میشنویم هم از این همه تایپ راحت میشیم. منم از دانسته های ارزشمندت بهره میبرم دوستم


دوست عزیزم خیلی نگران نباش درباره این کتاب دیگه چیزی نمی نویسم چون میخوام حتما انگیزه خوندن داشته باشی ولی کتاب بعدی یعنی ماندن در وضعیت آخر است که فقط فصل آخرش رو توضیح میدم و اون هم درباره این است که چگونه با بچه ها رفتار کنیم تا در وضعیت آخر بمانند. عزیزم من قبلا هم تلفنم رو برات گذاشتم می تونیم با هم صحبت کنیم و اگه نداری تلفنت رو برام میل بزنnature80baby@yahoo.com
مامان حنا
31 فروردین 91 4:24
سلام عزیزم ممنون که از وبلاگ دخترم دیدن کردید و مطالب آشپزیم مورد توجهتون واقع شد رمز آشپزیها رو خصوصی براتون ارسال میکنم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد