دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 27 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 8 ماه و 9 روز سن داره

زنگ تجربه

از کتاب وضعیت آخر- قسمت چهارم

1391/1/19 8:04
نویسنده : زینب
1,813 بازدید
اشتراک گذاری

بالغ چیست؟ از حدود ده ماهگی پدیده شگفت انگیزی در کودک به کار می پردازد. تا آن تاریخ زندگی نوزاد جز کارهای عاجزانه، غریزی، بیفکر و بی تحرک چیزی نیست. در او "کودک" و " والد"  هست، اما آنچه در او نیست توانایی آن است که خودش کاری بکند و حرکات خود را از روی فکر انتخاب کند یا بتواند اطرافیان محیط خود را بسنجد. (ص-39)

کودک در ده ماهگی متوجه می شود که می تواند کارهایی را با آگاهی و فکر خودش انجام دهد. این حالت خود واقع بینی، شروع جنبه بالغ شخصیت است. جمع آوری اطلاعات بالغ در نتیجه توانایی کودک است که او اکنون می تواند برای خود فرق چیزهای زندگی را در ارتباط با آنچه به او یاد داده بودند( والد) و آنچه خودش احساس کرده است(کودک) تشخیص دهد.(ص-40)

بالغ در سالهای اولیه زندگی بسیار شکننده و آزمایشی است و به آسانی مغلوب فرمانهای والد و یا اسیر ترسهای کودک می شود. مادر درباره لیوان پایه بلند کریستال به بچه می گوید: "نه! نه! دست نزن" بچه احتمالا دستش را پس می کشد و یا گریه می کند اما در اولین فرصت به آن شیء دست می زند تا ببینتد موضوع از چه قرار است... هر چه سن بالاتر می رود بالغ موثرتر کار می کند.(ص-41)

اگر دستورات پدر و مادر همیشه بر اساس حقیقت و واقعیت باشد بچه نیز توسط بالغ خود بتدریج دارای مناعت طبع می شود و حس کامل بودن خواهد کرد. آنچه او محک زده و قبول کرده برای همیشه معتبر خواهد ماند. (ص-42)

ادامه دارد...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

الهه
19 فروردین 91 10:40
البته بالغ تعلیمات شیچیدایی فکر کنم زودتر از 10 ماه راه میوفته! فکر کنم!!
چه بالغ خوبه! نگرانی کمتری نسبت به والد و کودک در موردش دارم!


آره بالغ احساس خوبی به آدم میده. من فکر می کنم بالغ وقتی فعال میشه که جسم هم بتونه متناسب با فعالیت های مغزی عمل کنه. شاید منظور این کتاب از ده ماهگی زمانی است که بچه میتونه یک سری کارها رو با جسمش انجام بده
ویدا
19 فروردین 91 17:59
اینجا رو خیلی دوست دارم. مرسی از شما!


خواهش می کنم عزیزم
زهرا
20 فروردین 91 11:25
سلام زینب جون سوال من ربطی به این پست نداره اما فکر می کنم شما بتونی راه حل خوبی به من پیشنهاد بدی:پسر من 23 ماهشه و کلمات رو می گه(نه کاملا)و حرف خوب نمی زنه و چیزهایی که دوست داره رو اسمشون رو می بره
من کارت های باما رو خریدم و دارم به پسرم آموزش می دم که البته الان فقط تصویرش رو نشون می دم بدون متن و بعدش قصد دارم متن رو نشون بدم و بعدش هر دو با هم
نکته ای که ذهنمو درگیر کرده اینه که من اول فارسی رو باهاش کار کنم یا انگلیسی یا هم زمان ؟؟؟و اینکه اگه 10 تا کارت فارسی همون 10 تا انگلیسی ؟؟؟ و اینکه اگه یک سری تموم شد کاملا" کنار بذارم و سری بعدی رو شروع کنم؟ خوشحال می شم راهنماییم کنی عزیزم البته به اسلاید هم علاقه داره و هر اگه الان مثلا" کارت هاسری رنگ ها هست اسلاید هم رنگ باشه ؟ یا تفاوت داشته باشه فرقی نمی کنه؟
ممنون


عزیزم ممنون از اینکه مطالبم رو می خونی راستش خودم رو در حدی نمی بینم که به شما توصیه ای بکنم ولی من با دخترم هر دو زبان رو کار کردم و حالا دارم فرانسه را هم اضافه می کنم ولی قبل از نشون دادن هر اسلایدی بهش می گم که این به چه زبونیه. فکر نمی کنم مشکلی پیش بیاد
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد