دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 25 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 8 ماه و 7 روز سن داره

زنگ تجربه

از کتاب وضعیت آخر- قسمت سوم

1391/1/17 8:20
نویسنده : زینب
2,242 بازدید
اشتراک گذاری

کودک چیست؟ همزمان با ضبط اطلاعات رویدادهای خارجی در آنچه که ما آن را والد نامیدیم ضبط دیگری نیز صورت میگیرد و آن ضبط رویدادهای درونی یا به عبارت دیگر پاسخ یا عکس العمل انسان کوچک نسبت به آن چیزهایی است که میبیند و می شنود. (ص-35)

در این دوران ناتوانی و عجز، از کودک توقعات زیاد و سازش ناپذیری هم داریم. از یک طرف او باید اضطرارا گاگاه و بی موقع احتیاجات طبیعی خود را برآورد، باید حرکت کند باید اکتشاف کند بفهمد بشکند سر و صدا کند احساسهای خود را نشان دهد و تمام لذت های حرکت کردن و کشف کردن را تجربه کند. و از طرف دیگر بطور مداوم- عمدتا از طرف پدر و مادر- از او خواسته می شود که این لذتها و رضایتمندی های اساسی را بخاطر رضایت پدر و مادر و بخاطر اینکه دوستش داشته باشند کنار بگذارد و عاقل باشد.(ص-37)

در کودک ذخایر فراوانی از اطلاعات مثبت هم هست. در کودک است که قوه خلاقه حس کنجکاوی وشوق جستجو و فهمیدن اشتیاق لمس کردن و حس کردن و تجربه کردن و همچنین ضبط های باشکوه اولین احساسها و اولین کشف ها و اولین های بسیار نهفته است. در کودک هزاران هزار لحظه "آها فهمیدم"، اولین های زندگی، اولین مکیدن محکم نوک پستان مادر، اولین نوازش پیشی کوچولو، اولین دفعه که کلید چراغ برق را زد و لامپ روشن شد و ... ضبط شده است. احساسهای این لحظه های شادی نیز ضبط شده و مانده اند. (ص38)

در نظر نویسنده ضبط های والد و کودک تا روزی که کودک خانه را به قصد رفتن به مدرسه ترک نکند ادامه دارد و بعد از آن ضبط های طفل از رفتار و گفتار پدر و مادر فقط و فقط مهر تاییدی است بر داشته های قبلی کودک.

در ادامه مطلب به مفهوم "بالغ" می پردازیم.

ادامه دارد...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

الهه
19 فروردین 91 10:36
من سعی می کنم بکن نکن هام رو به حداقل برسونم. اگه ظرفی تو شماره 100 میشکنه آلا تا شماره 95 داره باهاش بازی می کنه! اما بازم نمی دونم این رفتارهام درسته یا نه! همسرم گاهی اوقات میگه تو نمیذاری خوب و بد رو یاد بگیره! یا اینجوری بعدآ نمیشه جلوش رو گرفت! تو چی فکر می کنی زینب؟ واقعآ رفتار درست چیه؟ این والد و بالغ و کودک تا آخر عمر با کودکه!!!

اینجور که این نویسنده میگه تا آخر با آدمه فقط میتونیم متوقفشون کنیم ولی از بین نمیرن. من هم مثل تو سعی می کنم کمتر بکن و نکن کنم یا چیزهایی که خطرناکند دور از دست دیانا میذارم ولی خطر رو بهش میگم و با توضیح قبلی اجازه ادامه دادن به بعضی کارها رو بهش نمیدم من هم همش تو اینها میمونم حدش چقدره چه جوری باید رفتار کرد
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد