دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 13 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 26 روز سن داره

زنگ تجربه

از کتاب وضعیت آخر- قسمت دوم

1391/1/15 8:07
نویسنده : زینب
1,751 بازدید
اشتراک گذاری

یکی دیگر از مشخصات ضبط شده والد خاصیت آن در نشان دادن تناقض است. پدر و مادر اغلب اینطور می گویند ولی خودشان طور دیگری عمل می کنند. می گویند"دروغ نگو" ولی خودشان دروغ می گویند. به بچه هایشان می گویند سیگار کشیدن بد است و برای سلامتی ضرر دارد ولی خودشان ... سیگار می کشند. کودک حق ندارد درباره این تناقضات  از پدر و مادر بازخواست کند و یا حتی سوالی بکند، بنابراین مغشوش می شود. (ص-32)

بیشتر اطلاعات والد در زندگی روزمره به صورت "چطور باید" ظاهر می شود. چطور باید ناخن  گرفت. چطور باید رختخواب را مرتب کرد. چطور باید سوپ خورد... . عامل "چطور باید" شامل حجم بسیار عمده ای از اطلاعات والد است که اغلب از راه شنیدن و نگاه کردن به پدر و مادر کسب می شود. این اطلاعات عمدتا مفید هستند، زیرا این امکان و استعداد را به فرد می دهند که بتواند روی پای خودش بایستد. (ص-33)

بجز پدر و مادر اصلی، منابع دیگری نیز برای کسب اطلاعات والد وجود دارند. بچه سه ساله ای که هر روز ساعتهای متمادی جلوی تلوزیون می نشیند، هر چه که می بیند و می شنود ضبط می کند. برنامه هایی که او تماشا می کند درست مانند رفتار پدر و مادر برنامه های آموزنده و القا کننده "مفهوم یاد داده شده زندگی" می شوند. ...(ص-34)

هر گونه موقعیت و وضعیت خارجی که انسان کوچولو خود را با آن مواجه ببیند و این آزادی و اجازه را نداشته باشد که درباره آن سوال کند، یا خود نتواند آن را بررسی نماید، اطلاعاتی تولید می کند که در والد ضبط و ذخیره خواهد شد.(ص-35)

شاید با خواندن این مطالب خیلی بیشتر از پیش به اهمیت حرفهایی که پیش کودک می زنیم و یا رفتارهایی که می کنیم پی برده باشید. در ادامه بحث به حالت "کودک" و "بالغ" می پردازیم که در پست های بعدی در مورد آن صحبت خواهیم کرد. 

ادامه دارد...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

الهه
19 فروردین 91 10:32
خیلی قبل اینکه ازدواج کنم کلاس های روانشناسی ای می رفتم که در مورد همین والد و بالغ و کودک صحبت می کرد. خیلی جالب بود. اما توضیحات الان تو خیلی بیشتر برام قابل لمسه! مرسی از این کتاب. من نمی دونستم والد تا قبل 5 سال بار خودشو میبنده و هر چی باید ضبط بشه رو ضبط می کنه!


خوشم میاد که خیلی حال و هوامون بهم نزدیکه ندیده خیلی باهات احساس راحتی و نزدیکی می کنم دوست خوبم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد