دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 5 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 18 روز سن داره

زنگ تجربه

پول تو جیبی -قسمت دوم

1393/1/19 8:13
نویسنده : زینب
1,990 بازدید
اشتراک گذاری

یکبار دیانا را به یک جشنواره غذا به نفع محک بردم و او هم با کیف پولش آمد. از قبل برایش توضیح دادم که به کجا می رویم و می تواند چکار کند و در مورد کمک به افراد نیازمند و بیمار با او صحبت کردم. کاملا مشخص بود که مفهوم مساله را نفهمیده است. وقتی آنجا تمام پولش را برای خرید یک کاپ کیک داد خیلی ناراحت شد. 

هر چند که بعد او را به اشکال مختلف برای کاری که انجام داده بود  تشویق کردم ولی انگار درک این مساله برای او در حدود چهارسالگی هنوز سنگین بود...

یک روز مشغول شکستن بادام و گردو بودم و دیانا را به کمک طلبیدم. دیانا بادام ها را خیلی دوست داشت و دانه ای در ظرف می ریخت و دانه ای می خورد. کمی که گذشت به او گفتم: دیانا بیا بادام ها را بشماریم یعنی پنج تا بیاندازی درظرف و یکی خودت بخوری. او هم قبول کرد. مغز بادام ها را در ظرف می انداخت و می شمرد. این کار ادامه داشت تا اینکه من احساس کردم کاملا مسلط و سریع اینکار را می کند. بعد به او گفتم حالا ده تا در ظرف بیانداز و بعد یکی بخور. و او شروع کرد تا اینکه کمی مسلط شد. ناگهان فکری به خاطرم رسید. بادام شکستن کاری نبود که به صورت روزمره انجام شود. به یاد یک مشت سکه ای افتادم که از قلک قبلی دیانا مانده بود و به دلیل پایین آمدن ارزش روز به روز پول، تقریبا بلاستفاده به کناری افتاده بود. کیسه سکه ها را آوردم و به دیانا گفتم : الان تو داری کار می کنی و می توانی پول دربیاوری. حالا هر وقت ده تا بادام در ظرف انداختی می توانی یک بادام بخوری و یا به جای خوردن بادام یک سکه از کیسه برای خودت برداری. دیانا که حسابی به وجد آمده بود ده تایی می شمرد و سکه بر میداشت و در این میان گاهی هم ولع خوردن بادام باعث می شد که به جای برداشتن سکه بادامی بخورد. فکر کردم با اینکار هم تحملش بالا می رود و هم یاد می گیرد که داشتن یک لذت آنی را با یک لذت طولانی مدت عوض کند.

وقتی دیدم دیانا به شمردن ده تایی کاملا مسلط شده و سرعت کارش بالا رفته به او گفتم که حالا باید تا بیست بشمرد و همان روند قبلی بازی را ادامه دهد. در شمارش بیست تایی کمی اشتباه می کرد و بلد نبود اما باز هم تلاشش را می کرد و من هم در شمارش کمکش می کردم.

هر چه بود از نتیجه راضی بود. حالا او 250 تومان درآمد کسب کرده بود. و این اولین تجربه دخترم از کار کردن و کسب درآمد بود.

رابرت کیوساکی در کتاب معروف خود "پدر پولدار و پدر بی پول" می گوید: مهمترین فایده پولدار شدن کمک به دیگران است". و بعد خود معتقد است که هر درآمدی را باید به سه بخش جدا تقسیم کنیم. شصت درصد برای سرمایه گذاری و پس انداز و سی درصد برای خرج کردن و ده درصد برای کمک. در سال جدید دو قلک برای دیانا تهیه کردیم. یکی برای کمک و یکی برای پس انداز. بخش دیگر هم که بتواند به میل خودش خرج بکند.

مورد دیگر اینکه باید بیشتر در خرید ضروریات منزل دخیلش کنیم. نظر من این است که برای خرید دو قلم جنس او را با مبلغی پول راهی مغازه های آشنای محل بکنیم. تا هم دریابد که تهیه هر چیزی هزینه ای دارد و هم کم کم حساب و کتاب دستش بیاید.

بیشتر از همه به دنبال کاری هستیم که دیانا بتواند در محدوده خانه انجام دهد. کاری که جزئی از کارهای روزانه منزل نباشد (کارهایی از قبیل شستن، جارو کردن و نظافت و سبزی پاک کردن و ... کارهای روزانه خانه است که همه در آن باید سهیم باشند) و دیانا هم کمابیش از پس آن بر بیاید. به این ترتیب برای انجام چنین کاری می تواند دستمزد بگیرد.

اینها هم تجربیات ما هست در آموزش مسایل مالی به دیانا و هم تجربیات خودش از پول.

مبحث "کودک و تفکر اقتصادی" از مجموعه کودک متعادل رو حتما گوش کنید یا در اینجا مطالعه بفرمایید.

پسندها (1)

نظرات (9)

آرزو
20 فروردین 93 11:14
زینب جان از اینکه تجربه خوبت را با ما در به اشتراک گذاشتی متشکرم.ماه قبل که با مشاور ارینا در مورد جدا کردن اتاقش مشاوره داشتم به من توصیه کرد که از جلسات اتی در مورد پول توجیبی و مدیریت اقتصادی صحبت کنیم
زینب
پاسخ
خوبه عزیزم لطفا اگه میشه تجربیاتت رو با ما در میون بذار
نسيم مامي پانيذ
23 فروردین 93 14:33
آخي من در مور اين مسائل تابحال چيز خاصي به پانيذ نگفتم ولي فك كنم بچه ها تو اين سن هنوز حس مالكيتشون قويه .
زینب
پاسخ
مامان نیروانا
24 فروردین 93 12:23
تو خودت نهایت آی کیویی عزیزم! یعنی خلق یه بازی به این تمیزی و پر از حرف و تجربه ی عملی ِ یادگیری فقط میتونه از یه مامی آی کیو بربیاد. عاشقتم عزیزم. کاش بتونم از این تجربه ت استفاده کنم. ما توی این زمینه خیلی می لنگیم حس میکنم.
زینب
پاسخ
خیلی لطف داری فریبای نازنین.... امیدوارم مطالب مورد استفاده ات قرار بگیره...شاد باشی و برقرار با خانواده دوست داشتنی ات عزیزم
مامان سينا
25 فروردین 93 9:13
سلام عزيزم چه بازي جالبي... هم رياضي، هم تمركز و هم اقتصادي... اولين پيشنهاد من جمع آوري و جداسازي مواد بازيافتي و تحويلشون به دفاتر بازيافته ولي خوب مبلغي كه ميدن خيلي كمه
زینب
پاسخ
متشکرم دوستم پیشنهاد خوبیه...
مریم
25 فروردین 93 16:25
خیلی جالب بود. تا حالا به این موضوع فکر نکرده بودم. استفاده کردم از تجربیات مفیدتون
زینب
پاسخ
شاد باشی عزیزم
مامان نیایش
25 فروردین 93 20:01
ممنونم عزیزم خیلی تجربه ی جالبی بود تا حالا واقعا اینجوری بهش نگاه نکرده بودم که بچه میتونه توی خونه هم پول در بیاره فقط چند تا سوال برام پیش اومد به نظرت اگه دیگه برای هر کاری که میکنه بعدش بخواد پول بگیره چه جوری باید توجیهش کنم ؟شایدم توی اون مبحثی که گفتی بخونیم به سوالام جواب بده برم اول بخونم بازم ممنونم از لطفت خیلی جالب بود
زینب
پاسخ
آره عزیزم اون مبحث رو حتما بخون... قرار نیست بابت هر کاری بهش پول بدیم... باید مدیریتش کنی. یک سری کارها روتین و برنامه هر روزه...هر کس در خونه وظیفه ای داره... ولی یک وقتی یک کار خارج از برنامه میشه مثل اینکه یک روز کفشهای همه رو واکس بزنه... یا به جای گرفتن کارگر برای نظافت از بچه مون بخوایم اینکارها رو در قبال پول انجام بده ...البته اینها خیلی زوده برای گل دخترای ما
شهرزاد مامان آریابد
6 اردیبهشت 93 11:04
با اینکه سن آریابد هنوز برای اینجور چیزا خیلی کمه اما خیلی دوست داشتم در مورد پول توو جیبی بیشتر بدونم .حس خوبی وقتی بدونی در مورد موضوعی که قراره در اینده اتفاق بیفته اماده هستی .ازت سپاسگزارم
زینب
پاسخ
اینها دوستم فقط تجربیات منه. میتونه همه اش اشتباه باشه ...همه چیز را بررسی کن ... باز هم متشکرم
مامان فاطمه
11 اردیبهشت 93 18:11
سلام کوسه گرفت برمیگرده به استعداد واژه سازی گل دختری دسترسی به فایل صوتی استاد سلطانی چگونه ممکنه عزیزم؟ شاد و تندرست باشید
زینب
پاسخ
...باید از طریق شماره ای که توی وبلاگ کودک متعادل داده سی دی ها رو خریداری کنی عزیزم ...عالیه حتما تهیه کن
مامان نی نی و کیان
3 مرداد 93 12:22
عالیه
زینب
پاسخ
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد