دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 10 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 23 روز سن داره

زنگ تجربه

معرفی کتاب- ماندن در وضعیت آخر 5

1391/2/22 7:28
نویسنده : زینب
1,438 بازدید
اشتراک گذاری

خوشرویی

خوشرویی و شوخ طبعی هم بیانگر ارزشهای ما است. پدری به ما می گفت که هر روز صبح دختر هشت ماهه اش را بغل می کند و خانه را دور می زند و در حالی که چیزهای مختلف را به او نشان می دهد می گوید: صبح به خیر ساعت، صبح به خیر یخچال، صبح به خیر گلها و ... بچه نه تنها در آغوش پدر احساس ایمنی می کند بلکه به تدریج اسم چیزها را هم یاد می گیرد و همچنین یاد می گیرد که صبح به خیر اولین جمله ای است که آدم ها معمولا صبح بر زبان می آورند. (ص-343)

پدر بیکار شده و امسال دیگر از تعطیلات سالانه کنار دریا خبری نیست. واقعیت را به بچه ها بگویید. و نه فقط واقعیتها که احساس خودتان را نیز بیان کنید. بگویید که از این پیشامد متاسف هستید. بگذارید آنها هم احساسهای گوناگون خود را تجربه کنند. بعد از آنها بخواهید کمک کنند و برنامه های دیگری پیشنهاد کنند. چادر زدن در پارک و کباب درست کردن .... تغییر کردن همیشه امکان پذیر است و می تواند روحیه ساز باشد به شرطی که صبح به خیر و دوستت دارم باقی بماند. (ص344)

ظرافت طبع

خانواده هایی که از ته دل می خندند کمتر از خانواده های همیشه جدی و دلمرده اند دل درد می گیرند.

در اینجا نویسنده قصه ای از خانواده خودش نقل می کند که در حین رانندگی متوجه می شود که بچه ها در صندلی عقب کلمه ای را با هم پچ پچ می کنند که چندان خوشایند پدرشان نیست. پدر هم با صدای بلند و اپرا وار شروع به تکرار کلمه می کند. بچه ها در اتوبان هاج و واج به ماشینهای اطراف نگاه می کنند و از خجالت به زیر صندلی می روند. و بعد پدر ساکت می شود و همه با هم می خندند و اینطوری یاد می گیرند که آن کلمه خوبی نیست.

توقعات

وقتی از بچه می خواهید که به شما کمک کند یعنی اینکه او می تواند کار انجام دهد. والدین معمولا در برآورد قابلیتهای کودکان خود دو سال عقب تر از بچه های خود هستند. علت این امر این است که والدین معمولا مراقب کودکان خود  نیستند  و از موقعیت آنها آگاهی ندارند. شما زمانی می توانید از کودک خود انتظار داشته باشید که نظافت را رعایت کند که به او گفته باشید تو باید همه چیزهایت را تمیز و مرتب نگاه داری .   آنهم وقتی که او بتواند معنی این کلمات را درک کند و ضمنا چگونگی انجام کار را یاد گرفته باشد. اما به محض یاد گرفتن میخواهد خودش این کار را انجام دهد. البته ممکن است در اینکار وقفه ایجاد شود اما پیام تو می توانی و همچنین اعتماد شما به توانایی او همراه با تشویقها و تحسینهای به موقع در والد او جای خواهد گرفت. (ص-345)

همیشه حاضر بودن

نه تنها لازم نیست بلکه درست هم نیست  که همه مشکلات بچه ها را ما برایشان حل کنیم. اما آمادگی برای گوش دادن به حرف آنها  هم لازم است و هم درست. ...اگر پدر و مادر حاضر نباشند که به حرف بچه خود گوش دهند، چگونه می توانند از وضعیت او آگاهی پیدا کنند. (ص-346)

ادامه دارد ...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

ساحل
23 اردیبهشت 91 9:07
دوست خوبم. سلام. ممنون از پاسخ شما. من هم شما را لینک کردم برای اطلاعات بیشتر. شخصا اعتقادی به هیچ نوع روش شیچیدا یا هر نوع اموزش دیگری ندارم . معتقدم کودکان ما بی نیاز از هر نوع اموزشی یا انتخابنیمکره راست یا چپ تمامی این تعالیم را بخودی خود می اموزند. همانطور که مشاهده کردید تمامی روشهای تربیتی من با هیوا و اموزشهای من بر پایه همین نیمکره راست بوده و من هیچ مطالعه یا دخالتی در ان نداشته ام. به نظرم مادر باید بدون انتخاب روش خاصی هر انچه میداند و در توان دارد برای زمانبندی صحیح برای بازی و فعالیت هنری و علمی برای کودکش در پیش گیرد. در مورد زبان باز هم اصرار میکنم...شنیدار کودک همینطور که فرمودید بسیار مورد نظر ما مدرسان زبان است اما این دلیل بر اموزش همزمان چندین زبان نخواهد شد و کودک شما در اینده دچار تداخل زبانی شدید گشته و نمیتواند تمام زبانها را بطور کامل فرا گیرد. و این مساله ارتباطی به زود صحبت کردن یا دیر گفتاری کودک ندارد. دختر من هم بسیار زود حرف زد دارای شنیدار بسیار قوی موسیقی و زبان است. بطوریکه قادر به نواختن هر اهنگی که بشنود برای اولین بار است و تطابق موسیقیایی بسیار قوی دارد. در مورد زبان 1 سالگی کلمات واضح میگفت و الان بیشتر از یک کودک دبستانی لغت بندی داشته و جملات بسیار وزین بکار میبرد. از اشعار شاعران بزرگ میداند و اتز لحاظ معنای انها برتری خاصی دارد..انگلیسی را اما برای او هم از 2 سالگی شروع کردم و هم اکنون با اینکه خوب حرف میزند کامل میشنود حتی فیلمهای سن ما را خوب میفهمهد و توانایی ترجمه بسیار قوی دارد و مینویسد و میخواند اما زبان سوم را همان 8 سالگی برایش شروع خواهم کرد. اینکه بچه ها میتوانند از نیمکره راست استفاده خاص بکنند کاملا صحیح است اما ما میتوانیم در این رابطه از راهکارها و اموزشات خاص دیگری غیر از زبان استفاده کنیم.بهیچ عنوان کودک حتی اگر چنانچه فرمودید اسلایدها را به هر زبنی بگذارید و بگویید از چه زبانی است کودک شما نخواخد توانست صرف اتکا به اموزشات نیمکره راست در تمام انها توانا شود که در انگلیسی هم نیمه کاره خواهد ماند. عمیقا پیشنهاد میکنم اموزشات خود را مبتنی بر یک زبان و نخست زبان مادری و بعد انگلیسی بطور کامل پایه گذاری فرمایید و بگذارید دیانا به زبان انگلیسی کاملا مسلط شود. این را از باب دوستی تجربه و تخصص خود و شناختی که از شمل بعنوان مادری پرکار و توانا یافتم عرض میکنم. امیدوارم حمل بر دخالت و جسارت نشود. من از روش تربیتی مونتسوری استفاده بسیار کردم برای تربیت و روشهای خاص اجتماعی و بیشتر از ان به هیچ روشی معتقد نیستم. فکر میکنم از اداب غذا خوردن تا بازیها سرگرمیها اموزشها همه اینها به رشد نیمکره راست کمک میکند حتی نوع حرف زدن ما با کودک و نوع و انتخاب اموزشهای غیر مستقیم ما. از شما ممنونم. امیدوارم بیشتر و بیشتر با هم آشنا شویم.

از راهنماییت متشکرم عزیزم
امیرعلی
26 اردیبهشت 91 9:26
سلام خانومی وبلاگ بسیار خوبی دارید ممنون که این همه زحمت میکشید ایشالا همیشه شاد و موفق باشید. من شمارو لینک کردم خوشحال میشم که شما هم لینک بزنید.


لطف دارین خواهش می کنم
طالب
27 اردیبهشت 91 15:41
سلام، خانم صبوری لطف کنید ما رو در خصوص کتاب ها راهنمایی کنید.


سلام دوست عزیز ببخشید من منظور شما را متوجه نمی شوم؟
الهه
28 اردیبهشت 91 18:51
مرسی از معرفی این کتاب خوب. من صبر می کنم چند قسمت رو با هم می خونم
در مورد صحبت های ساحل عزیز هم به نظرم بعضی وقت ها ممکنه آدم کاری رو انجام بده بدون اینکه اطلاعات علمی در اون زمینه داشته باشه. اما در حقیقت داره همون روش رو اجرا می کنه و نمی شه به راحتی منکر روش شد! من در مورد اتصالات سلول های مغز و تاثیر پذیری آنها تا 3 سالگی از چند منبع مختلف شنیدم. چه شیچیدا چه دومن و چه استاد سلطانی خودمان! و سر کلاس های شیچیدا، منتسوری هم با بچه ها کار میشد. تمام این روش ها در مجموع کمک می کنه به افزایش توانایی های کودک.

مرسی که مطالب رو دنبال می کنی و همیشه نظراتت برام خیلی انگیزه ایجاد می کنه.
علی امینی
28 فروردین 93 2:54
باسلام قبل از هر اقدامی برای آموزش زبان دوم به کودکان زیر شش سال به شما توصیه می کنم که حتما به این دو جا نگاهی بیاندازید: https://www.facebook.com/dozabaneh و: http://www.ninisite.com/discussion/thread.asp?threadID=534836
زینب
پاسخ
متشکرم دوست عزیز حتما استفاده خواهم کرد
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد