دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 15 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 28 روز سن داره

زنگ تجربه

معرفی کتاب- ماندن در وضعیت آخر 4

1391/2/18 9:18
نویسنده : زینب
1,662 بازدید
اشتراک گذاری

سنت

سنت یکی از قوی ترین انگیزاننده ها در سراسر زندگی است. سنت به وسیله والد از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.چگونگی انجام آداب و رسوم در والد ضبط می شود ولی لذت آن از موهبتهای کودک است.(ص-338)

زندگی خوب، داشتن زیاد نیست، لذت بردن از آن چیزهایی است که داریم. جشن گرفتن یکی از راههایی است که می توانیم دیگران را هم در لذت خود شریک سازیم. جشن تولدها و سالگردها و مهمانی دادن و دور هم جمع شدن برای یک ترفیع، خریدن یک یخچال تازه و حتی کاشتن یک درخت به معنای ارزش دادن به زندگی است و باعث می شود که ما احساس رضایت کنیم، حتی اگر از لحاظ مادی غنی نباشیم.(ص-339)

 بخشی از قشنگترین خاطرات کودکی هر یک از ما به خرید لباس نو برای سال جدید و یا خانه تکانی ها و دور هم جمع شدنهای شب چله و چیدن سفره هفت سین و از روی آتش پریدن شب چهارشنبه سوری بر می گردد و یا حتی گاهی دلمان می خواهد مثل آن وقتها که باید تا رسیدن پدر برای خوردن ناهار صبر می کردیم چون بدون حضور او سفره ای پهن نمی شد، صبر کنیم و دور هم ناهار بخوریم . شاید ما هم بتوانیم به این سنت های قشنگ سنتهای خاص خانواده خودمان را هم اضافه کنیم مثل اینکه روزهای تولدمان را در کنار هم باشیم و یا جمعه ها با هم یک صبحانه مفصل بخوریم و ... .

پیش بینی

در انتظار فرا رسیدن چیزی بودن هم می تواند لذت بخش باشد و سنتها این امر را  امکان پذیر می کنند.(ص-340)

مثلا اگر می خواهید در تابستان به مسافرت بروید برنامه ریزی را از اول بهار شروع کنید و بگذارید تخیل بچه ها پر و بال پیدا کند و آنها روزها را به شوق رسیدن لحظه سفر بگذرانند.

 قواعدی وضع کنید که به بچه ها فرصت استراحت بدهد

ما سعی می کنیم که جمعه ها تا جایی که امکان دارد با هم باشیم و خصوصا در این هوای بهاری به طبیعت برویم وگردش کنیم و من همیشه شعر روزهای هفته را برای دیانا می خوانم که شنبه روز کار است و ... فتیله جمعه تعطیله ... بابا خونه است و می تونیم حسابی بازی کنیم و کار بی کار.

اعمال ما بیانگر نظام ارزشهای ما است

و قتی که رفتار ما بیش از گفتار ما بر بچه ها اثر می گذارد، اگر به خشونت اعتقادی نداریم باید هنگام پخش یک برنامه پر از زد و خورد و خشونت تلوزیون را خاموش کنیم یا دست کم کانال را عوض کنیم.

اگر برای کتاب ارزش قائل هستید، در گوشه و کنار خانه کتاب بگذارید و خودتان هم کتاب بخوانید. (ص-342)

ادامه دارد ...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان گیسو جون
19 اردیبهشت 91 18:46
سلامممممم خانمی گل ممنون عالی بود خسته نباشی
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد