دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 9 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 22 روز سن داره

زنگ تجربه

آموزش نوزادان صفر تا چهار ماه-3

1390/9/29 15:52
نویسنده : زینب
8,483 بازدید
اشتراک گذاری

تحریک کودک یعنی چه ؟؟؟

معنی تحریک خیلی ساده و روشن است : یعنی کلیه فعالیتهایی که باعث تحریک حس چشایی، بویایی، شنوایی، بینایی و لامسه کودک میشود. تحریک نوزاد به بهتر شدن توجه، حافظه، حس کنجکاوی و سیستم عصبی او کمک می کند

قبل از شروع آموزش کودک خود به نکات زیر توجه نمایید:

1-محیطی که از ابتدا کودک در آن قرار می گیرید بیشترین تاثیر را بر رشد او خواهد داشت- هر چیزی که در اطراف کودک قرار دارد میتواند به عنوان یک پدیده شگفت انگیز توسط چشم ها، گوش ها، بینی، دهان و انگشتان او کشف و بررسی شود. هر وسیله یا موضوع یا صدای به ظاهر ساده و معمولی میتواند کنجکاوی کاشف کوچک شما را تحریک کند و برایش جالب و هیجان انگیز باشد. در سال اول زندگی رشد مغز کودک در سریعترین حالت ممکن است پس بهتر است برای تحریک سلول های مغز او بیشترین تلاش را به عمل آورید.

2-تعامل بهتر از مشاهده است-پزشکان مدافع تعامل والدین با کودکان مانند ما معتقدند که بهترین راه برای آموزش کودک این نیست که او را با دنیایی از اسباب بازی تنها بگذارید بلکه بهترین راه این است که در کنارش باشید و با او بازی کنید.

به جای تنها گذاشتن کودک با عروسکهایش شما میتوانید عروسکها را برای او زنده کنید. آنها را حرکت بدهید و به جای آنها با کودکتان حرف بزنید. به این صورت قوه تخیل او را افزایش میدهید.

3-مواظبت و نگهداری از کودک بسیار مهم است- کودک باید در موقعیت خوبی برای تحریکات ذهنی باشد و از این رو توجه و مراقبت از او حائز اهمیت است. اگر کودک شما خواب آلوده است و یا به دلیل تحریکات زیاد مغزی خسته و کلافه است بهتر است که آموزش را متوقف کنید و به نیازهای جسم خسته او پاسخ دهید و آموزش را برای زمانی بگذارید که او کاملا پذیرا و هوشیار است.

به این توجه کنید که چه زمانی نوزادتان پذیرای یادگیری است در این زمان برای توجه به محیط پیرامونش کاملا هوشیار و کنجکاو است و تمام انرژیش را بکار می گیرد تا دنیای اطرافش را کشف کند پس حداکثر استفاده را از این زمان کوتاه ببرید.

4-هدف از تکرار، یادگیری است – این را همیشه در خاطرتان داشته باشید که هدف کودک از درخواست مکرر یک چیز یا اصرار به شنیدن یک آهنگ خاص برای چندین روز متوالی فقط و فقط یادگرفتن آن است نه دیوانه کردن شما!!!!

برای کودکان تکرار بهترین وسیله برای یادگرفتن است. شنیدن یک موسیقی یا قصه به دفعات زیاد باعث می شود که آن آهنگ یا متن برای بازه طولانی تری در ذهن کودک باقی بماند. نونهالان چهار تا هجده ماهه بیشتر از بچه های دو و نیم ساله به تکرار مطالب نیاز دارند.

وقتی که کودک چیزی را یاد گرفت از پروسه تکرار بیشتر لذت می برد چون حالا می تواند مراحل بعدی را پیش بینی کند و انجام دهد. پس از تکرار خواندن یک کتاب دوست داشتنی برای کودکتان حالا او میتواند با گفتن ادامه جمله های کتاب در خواندن آن مشارکت کند و این برایش بسیار لذت بخش است.

باید توجه داشته باشید که روش تحریک مغزی شما برای کودکتان تبدیل به یک عادت نشود. وقتی که آن وسیله یا روش بازی و یا موسیقی برای کودک به سرعت جذابیت خود را از دست می دهد و دیگر به آن توجه نمی کند بهتر است که آن را تغییر دهید. از یک روش دیگر استفاده کنید و یا نوع اسباب بازی را تغییر دهید .

5-ارضای حس کنجکاوی کودک او را تشنه یادگیری خواهد کرد-اگر شما یک شکلات خوشمزه بخورید آیا دوست دارید که باز هم یکی دیگر را امتحان کنید؟ اگر جوابتان بله است میتوانید درک کنید که کودکتان هم در مورد یک یادگیری لذت بخش و شاد چنین خواهد بود. او باز هم دوست دارد بیشتر و بیشتر یاد بگیرد.

شما به عنوان والدین کودک میتوانید به خوبی این تشنه آموزش را سیراب کنید. با فراهم آوردن وسایل محرک مناسب برای کودک و انجام بازیهای متفاوت میتوانید این نقش را به خوبی بازی کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

مامان آرنیکا
4 دی 90 11:32
سلام به مامان دیانا جون من آرنیکام و توی جشنواره نی نی وبلاگ شرکت کردم با کد 190 لطفاً با رأیتون ما رو خوشحال کنید
مامان آرشیدا کوچولو
8 دی 90 16:19
ممنون که برامون پیام گذاشته بودید با اجازه لیکتون کردم


همیشه موفق باشید
مامان آیهان جون
12 دی 90 13:37
ممنون از مطالب مفیدتون
مامان ملی
20 دی 90 13:43
سلام خانومی . یه چرخ کوچولو تو وبلاگت زدم . مطالبت جالب و کارامد هستند. در مورد روشهای استاد شیچیدا نوشتی . می خواستم بدونم ایا تو کلاسهای نابغه کوچک اسمانی شرکت کردی؟ یا جای دیگه؟ اگه راهنماییم کنی در این مورد خیلی خوشحال میشم. در ضمن عاشق این جمله وبلاگت شدم :هر کودکی یک نابغه است
سارا
21 دی 90 21:27
سلام عزيزم وب مفيدي داري تبريك ميگم با اجازه لينكتون مي كنم پيروز باشيد-
مامان منا
22 دی 90 0:09
سلام و خسته نباشی به این مادر واقعا از وبلاگ خوبت ممنون امیدوارم این راه رو ادامه بدید که مادران بیشتر بتونن از مطالبتون استفاده کنن

مرسی عزیزم
مامان بیتا
1 بهمن 90 20:26
نمایشگاه بین المللی سرگرمی کودک و نوجوان محل برگزاري : تهران – محل دائمي نمايشگاه هاي تخصصي شهرداري تهران – بزرگراه چمران - جنب بوستان گفتگو تاريخ برگزاري : 6الي10 بهمن ماه سال 90 ساعت بازيد : 10 صبح الي 19 عصر ........................................................ منتظر دیدار شما در نمايشگاه تخصصي دنياي اسباب بازي، آموزش و سرگرمي هستیم. زمان : 13 لغايت 16 بهمن ماه 1390 - ساعات بازديد : 10 لغايت 20 محل برگزاري:خيابان فاطمي، خيابان حجاب، مركز آفرينش هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ........................................................ جت رو..............هدیه خلاقیت
مامان علی
12 بهمن 90 23:55
vaaaaaaaaaay zeinab jooon webloget aaaali bood bara man , makhsoosan in matlaba, akhe pesare man 3 maheshe, bazam mamnoon, va bazam az in matlaba bezar


مرسی عزیزم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد