دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 15 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 28 روز سن داره

زنگ تجربه

غالب مغزی- کدام نیمکره مغز شما فعال تر است؟

1390/7/29 11:40
نویسنده : زینب
3,544 بازدید
اشتراک گذاری

آیا میدانید وقتی که درباه مغز صحبت می کنیم شما میتوانید کاملا نامتعادل باشید؟ روانشناسان دریافته اند وقتی که یکی از نیمکره ها به طور قابل ملاحظه ای نسبت به دیگری رشد می کند یک الگوی مشخص غالب بوجود می آید. حالا ما میدانیم که انسان میتواند بیش از یک غالب مغزی داشته باشد و این الگوهای ذهنی در نواحی مختلف مغز میتواند اتفاق بیافتد.

به عبارتی دیگر وقتی که دارید مساله ای را حل می کنید می تواند نیمکره راست مغزتان فعال باشد و زمانی که فوتبال بازی می کنید نیمکره چپ غالب باشد.

غالب های مغزی به طور کاملا مشهودی در کل بدن دیده می شود. همانطور که میدانید شما می توانید غالب مغزتان را نه تنها در شیوه یادگیری بلکه با توجه به فرم صورت و یا کشیدگی دستها، پاها و حتی چشم ها تعیین کنید. به این خاطر که هر نیمکره مغز نیمه قرینه بدن را هدایت می کند( مغز راست نیمه چپ بدن و مغز چپ نیمه راست بدن را کنترل می کند.)


یک داستان جالب

یک دانشمند آمریکایی هنگامی که در انگلیس رانندگی می کرد به نکته جالبی پی برد.( بر طبق قوانین انگلیس صندلی راننده در سمت راست است) او متوجه شد که به حرفهای همسرش که در سمت چپ او نشسته است خیلی بیشتر از زمانی که در آمریکا رانندگی می کند، گوش میدهد هر چند که در آن واحد رانندگی و جهت یابی هم می کرد.


در آمریکا صندلی راننده در سمت چپ قرار دارد و وقتی همسرش با او صحبت می کند ( در حین رانندگی) او با گوش راست خود می شنود و چون نیمکره چپ مرد غالب مغزی است و او در حال رانندگی است نمی تواند به خوبی حرفهای همسرش را بشنود پس به صحبت های او بی توجه است. 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

منیره
28 شهریور 91 21:16
مطاب وبلاگتون برام خیلی جالب بود و تو وبلاگ خودم لینکش کردم


مرسی عزیزم
مهدوی
13 شهریور 93 12:45
سلام جایی خواندم قابلیت گوش راست برای شنیدن اصوات دور و قابلیت گوش چپ برای شنیدن اصوات نزدیک است. واسه همین اغلب گوشی همراه و تلفن را دست چپ می گیرند و صحبت می کنند.
زینب
پاسخ
جالب بود...متشکرم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد