دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 15 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 28 روز سن داره

زنگ تجربه

ظرفیت نیمکره راست مغز را افزایش دهید

1390/6/4 23:25
نویسنده : زینب
6,914 بازدید
اشتراک گذاری

مغز مثل دیگر قسمت های بدن با سرعت چشمگیری از همان ابتدای تشکیل نطفه در حال رشد است. سه لایه تشکیل دهنده مغز به ترتیب از داخل به خارج ساقه، لایه میانی و کورتکس بیرونی هستند.

کورتکس بیرونی مغز از راست به چپ رشد می کند و این لایه به نوزادان کمک می کند تا فعالیتهای خود را انجام دهند.

مرحله اول ساقه مغز رشد می کند. این قسمت موارد مربوط به علائم حیاتی را در بدن کنترل می کند مثل تنفس، گردش خون، ضربان قلب، دستگاه گوارش و بخش خود آگاه ذهن.

مرحله دوم لایه میانی مغز ساخته می شود. این لایه به  کمک غدد تالاموس و هیپوتالاموس و ... میزان هورمونها و فشار خون را تنظیم می کند همچنین حافظه و احساس مربوط به این قسمت است.

مرحله سوم لایه بیرونی مغز که لایه میانی را در بر گرفته ایجاد می شود. این لایه بیرونی بین دو نیم کره راست و چپ مغز هماهنگی ایجاد می کند. دو بخش راست و چپ لایه بیرونی به وسیله یک رشته فیبرهای عصبی به هم متصل می شوند.

 

دریچه نیمکره راست مغز

وقتی لایه بیرونی مغز رشد می کند در ابتدا لایه میانی به نیم کره راست مغز لینک می شود و در حدود سن دو سالگی ارتباط بین نیمکره راست و چپ برقرار می شود.

نیمکره چپ مغز تا حدود سن 4 تا 6 سالگی به صورت کامل استفاده نمی شود بنابراین دریچه نیمکره راست برای آموزش در سنین صفر تا سه سالگی کاملا باز است. ما این دوره را "دریچه نیمکره راست" می نامیم.

بعد از حدود سه سالگی فعالیت کودک به صورت مشخص به سمت منطقی شدن یا همان نیمکره چپ جا به جا می شود. تا قبل از این مرحله اگر از نیمکره راست مغز استفاده نشود یا کودک در محیطی قرار بگیرد که نیمکره چپ مغز او آموزش ببیند همواره نیمکره چپ غالب می ماند.

 

مرحله اتصال

زمانی که نیمکره راست و چپ مغز به هم لینک می شود به اصطلاح مرحله اتصال یا پل گذاری اتفاق می افتد. وقتی کودک شما جملات کامل میگوید، منطقی برخورد می کند و یا شروع به خواندن و نوشتن و شمردن می کند و زمان را می فهمد یعنی اینکه کودک وارد مرحله اتصال شده است. تا قبل از این مرحله هر چیزی ممکن است. بچه ها در مرحله فعالیت نیمکره راست برای یادگیری محدودیتی نمی شناسند. این در مورد بچه هایی که مغزشان آسیب دیده یا بزرگسالانی که رشد آنها با تاخیر اتفاق می افتد نیز صادق است.

 

یک نکته در مورد سن اتصال دو نیمکره

هر کودکی با زمان بندی خاص خودش رشد می کند. محدوده سن فعالیت نیمکره راست مغز یا مرحله اتصال راست و چپ مغز بر اساس مطالعات انجام شده مطرح شده است ولی این سن در هر کودکی متفاوت است. در بعضی از کودکان شروع فعالیت نیمکره چپ زودتر و در بعضی دیرتر از سه سالگی اتفاق میافتد. بعضی از محققین معتقد هستند که مرحله اتصال دو نیم کره مغز آلبرت انیشتن در حدود نه سالگی اتفاق افتاده است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

مامان آرین
5 شهریور 90 11:18
سلام ،وبلاگتون خیلی خوبه.من با اجازه لینک میکنم


متشکرم عزیزم حتمامطالب را دنبال کنید. مرسی
مامان صدرا و صهبا
5 شهریور 90 11:55
سلام خانومی وبلاگ خیلی آموزنده ایی داری مرسی که به ما سرزدی لینکتون کردم به وبلاگ صهبا هم دوست داشتی سر بزن
http://sadrasahba.niniweblog.com/


سلام عزیزم حتما. لطفا مطالب را دنبال کنیدمرسی
مامان ال آی
5 شهریور 90 16:23
سلام وبلاگتون خیلی خوبه لینکتون میکنم
سمیه: مامان مسیح
6 شهریور 90 9:08
سلام خاله جون.....بیا پیشمون...ما آپیم با پست جشن تولد مسیح کوچولو...
با تفسیر و تصویر...
منم لینکتون کردم..ممنونم


حتما میام عزیزم
سمیه: مامان مسیح
6 شهریور 90 11:06
خصوصی داری


منظورتو نمی فهمم عزیزم
مامان ال آی
6 شهریور 90 12:32
سلام دستتون درد نکنه به خاطر این وبلاگ خوب و مفیدتون من با اجازه لینکتون کردم.


مرسی عزیزم از اینکه همراهیم می کنید با خواندن مطالب
مامان آرین
7 شهریور 90 10:14
خاله جووووونی سلام ،مامان جونم آپ کرده ها اگه دوست داشتین بیاین


حتما عزیزم تو هم به وبلاگ های ما سری بزن البته به مامان جونی بگو که بیاد
مامان حسین
15 شهریور 90 0:17
سلام خیلی خیلی جالب بود ممنون.


خواهش میکنم عزیزم لطفا باز هم مطالب را دنبال کنید و نظرتون رو بدین
هانیه
25 دی 91 17:58
سلام دوست عزیز من یه مامان هستم که به شخصه برای تهیه فلش کارت های آموزشی کودکم تلاش زیادی کردم .البته تعداد زیادی از این فایل ها رو از سایتهای مختلف دانلود کردم . ولی تمام اونها رو به فارسی ترجمه کردم و با دو فرمت pdf و powerpoint ذخیره کردم و تعداد زیادی هم خودم کارت درست کردم و البته این کار رو با استفتده از تصاویر با کیفیت انجام دادم تا فلش کارتهای من هم مثل اونهایی که دانلود کردم با کیفیت باشه. و حالا قصد دارم در صورت امکان اونها رو به فروش برسونم. البته با قیمتی بسیار کمتر تز سطح بازار. لطفا این متن رو مطالعه کن: مجموعه فلش کارتهایی (کارتهای دید آموز) که برای فروش در این سایت عرضه شده است شامل بیش از 3616 تصویر-کلمه دو زبانه (3550 تصویر-کلمه انگلیسی به همراه 3534 تصویر-کلمه فارسی که بخشی از آن ترجمه مجموعه های انگلیسی است و بخشی نیز مجزا می باشد) به همراه 1180 عدد کارت ریاضی (شامل 1080 کارت مربوط به نقاط قرمز جمع عدد 1 تا 10 به همراه علائم جمع و مساوی و 100 عدد کارت نقاط قرمز ریاضی 1 الی 100) می باشد که تماما با دو فرمت pdf (جهت تسهیل کار کاربران برای چاپ) و powerpoint (جهت نمایش در کامپیوتر) ذخیره شده است. در هر مجموعه سه پوشه قرار دارد که عبارتند از: Persian, English و pic only. طبعا در پوشه Persian تصویر-کلمات نسخه فارسی، در پوشه English تصویر-کلمات انگلیسی و در پوشه pic only تنها تصاویر موجود می باشند برای خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر در درجه اول با آدرس ایمیل زیر و در صورت ضرورت با شماره تلفن درج شده، تماس حاصل فرمائید. Email: AHM.happydays@gmail.com شماره تماس: 09357781559 حقیقت حالا می خواستم بدونم آیا امکانش هست که در سایت شما معرفی بشم و من رو لینک کنید؟ اگر تمایل داشته باشید نمونه هم براتون می فرستم. با تشکر Ahm-happydays.vvs.ir
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد