دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 2 ماه و 23 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 5 روز سن داره

زنگ تجربه

کتاب و کتابخوانی - بخش اول

1392/11/29 7:27
نویسنده : زینب
3,322 بازدید
اشتراک گذاری

کتاب یار بی زبان مهربان. برایم سخت است دنیای بدون کتاب را تصور کنم. حتی هنوز با کتابهای دیجیتالی و فایل های پی ای اف کتابها هم انس نگرفته ام،  مگر مجبور باشم و کتاب مورد نظرم را به صورت چاپی پیدا نکنم. ادعایی در کتابخوان بودن ندارم ولی بسیار دوستش دارم.

و این دوست داشتن مایه یکی از فعالیتهای روزانه ما و دیانا شده است. هر چند که مدتی هست که این فعالیت بسیار دوست داشتنی تبدیل به قرص خوابی شده برای کودک  چهار ساله ام. یعنی بیشتر کتابها در زمانهای قبل از خواب خوانده می شود. که خیلی خوشایند نیست. و حالا داریم این را محدود می کنیم. یعنی باز هم قبل خواب کتاب می خوانیم ولی نه شش و هفت و هشت تا بلکه فقط یکی یا دو تا. اگر کتابی را دیانا بسیار مشتاق باشد به او می گویم که صبح برایش می خوانم.

سعی می کنیم ماهی یکی دو بار به کتاب فروشی برویم. حالا دیانا خیلی خوب می تواند برای خودش کتاب انتخاب کند. البته ما هم به دنبال کتابهای مفید و تازه هستیم. گاهی کتابی را بر میدارد و شروع به ورق زدن می کند یا همان جا کنار قفسه ها روی زمین می نشیند و از من می خواهد تا برایش بخوانم.

کتابهای مرجع را بسیار دوست دارد. هفته پیش تمام کتابهای کتابفروشی را زیر و رو کردیم تا کتابی در مورد قطب ( از موضوعهای مورد علاقه دیانا) پیدا کنیم که موفق نشدیم.

گاهی که خودش می خواهد با پولهای تو جیبی اش چیزی بخرد ( در مورد پول تو جیبی باید بنویسم ). اگر کتاب بخرد با او توافق کرده ایم که  نصف پول کتاب ها را می دهیم. این را فقط به عنوان انگیزه بیشتر برای خرید کتاب در نظر گرفته ایم. هر چند که هنوز خیلی از حساب و کتاب پولها سر در نمی آورد. ولی کل موضوع را خوب متوجه می شود.

گاهی میخواهد یک کتاب را چندین بار پشت سر هم بخوانیم. هر جمله اش را که کمی تغییر دهیم اصلاح می کند. فکر می کنم با اینکار می خواهد جمله به جمله کتاب را حفظ کند. یک بار دیدم همسرم یک کتاب را چهار بار برای دیانا پشت سر هم خواند. ابتکارش جالب بود. بار اول کتاب را به صورت معمول خواند. بار دوم لهجه اش را عوض کرد و به شکل خنده داری کتاب را خواند. بار سوم داستان متفاوتی با توجه به شکل های کتاب تعریف کرد و بار چهارم هم کتاب را از آخر به اول خواند که برای دیانا بسیار هیجان انگیز بود.

کتابهای انگلیسی هم می خوانیم.( این روزها علاقه دخترکمان در یادگیری زبانهای خارجی رو به فزونی است. دائم در حال پرسیدن معنی کلماتی است که در کارتونها می شنود و یا در کتابها می خواند. خیلی ها را به جا و به موقع استفاده می کند). گاهی از این کتابهای انگیسی استفاده می کنیم (خصوصا آنهایی که داستانش را نخوانده ایم یا کمتر خوانده ایم) و از روی تصاویر آن داستان متفاوت و بعضا خنده داری می گوییم. یکی دخترک می گوید و یکی ما. دیانا به قول خودش داستان "اجق ووجوق" می گوید. ببخشید اگر خواندن این اصطلاح سخت است ولی چون از فرهنگستان دیانایی سر در آورده من هم همانگونه آن را نوشتم.

دفتری داریم به نام دفتر قصه و نقاشی. گاهی که قوه خلاقیتم فعال شود و داستانی در ذهنم پدید آید!!! آن را برای دیانا تعریف می کنم و دیانا هم نقاشی اش را در آن دفتر می کشد. من هم در صفحه کنارش قصه ام را می نویسم. البته گاهی هم دخترم قصه ای تعریف می کند و من نقاشی اش را می کشم!!!

از ابتدای امسال تصمیم داشتم که از کتابهای مرجع زبان فارسی بیشتر استفاده کنم. غزلیات حافظ، شاهنامه، کلیله و دمنه و ... . خوب گاهی می خوانیمشان با دیانا. حافظ را بیشتر می پسندد و کتاب کوچکی دارد و خودش هم از روی آن می خواند!!! که دیدنی است. خوب از تصمیم گیری تا عمل هم راهی است (البته برای من). کلیله خواندنش سخت است. خودم هم می خوانم خیلی نمی فهمم. دنبال کتابهایی هستم که بتواند در درک کلیله و دمنه کمکم کند. چند کتاب داستان هم برای بچه ها پیدا کردم که از داستانهای کلیله و دمنه اقتباس کرده بود ولی به دلم ننشست. هم داستانی که انتخاب کرده بودند برای بچه چهارساله من مناسب نبود و هم که متنش ذره ای ادبی نبود.

 خوب راستش در این زمینه خیلی جدی فعالیت نکرده ام. ولی فکر می کنم که باید این تصمیم را زودتر عملی کنم که هم برای خودمان خوب است و هم به حال دخترکمان مفید است.

گاهی قرآن را برایش میخوانم. سوره های کوتاه مکی به همراه معانیشان. فقط گوش میکند و لبخند می زند. نه توقع حفظ کردن از او دارم و نه درک کردن. فقط می خواهم بشنود.

چند مورد به ذهنم میرسد که آنها را برای خودم مرور می کنم شاید مورد استفاده شما هم قرار گرفت:

یک کار به نظر من مفید دیگر این است که کودکمان را با فرهنگ لغت آشنا کنیم. وقتی معنی کلمه ای را نمی داند و از ما می پرسد به سرعت جواب ندهیم. بهتر است بگوییم:" خوب ببینیم کتاب درباره این کلمه چه می گوید" . همان کاری را بکنیم که وقتی سوالی می پرسد می گوییم " شاید در کتابی هم درباره این بخوانیم..." شاید آن کلمه معانی عمیق تری داشت که خودمان هم از آن بیخبر بودیم.

چیز دیگری که به ذهنم می رسد این است که خودمان هم سعی کنیم همیشه از یک سری الفاظ معمول استفاده نکنیم . دامنه لغات مان را وسیع کنیم و بگذاریم کودکمان هم آنها را بشنود و به کار گیرد.

و از همه مهمتر اینکه در روز زمانی را به کتاب خواندن اختصاص دهیم. تنها برای کودکمان کتاب نخوانیم. خودمان هم نیاز داریم.

همیشه برای کودکمان کتاب بخوانیم. حتی وقتی که خواندن یاد گرفت.

در ادامه این مطلب سعی می کنم درباره کتابخانه کوچکمان بنویسم و کتابهای مورد علاقه دیانا...

پایدار باشید و برقرار.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (11)

مامان سينا
20 بهمن 92 9:20
سلام به مادر و دختر كتابخوان واقعا خوندن خود كتاب وقتي لم بدي و لاي كتاب و رو باز كني و بوي كاغذش رو استمشمام كني يه چيز ديگه است! درمورد كتاب مرجع، يه كتاب واسه سينا گرفتم كه مرجع كره زمين بود و فصلي راجع به قطب هم داشت.مشخصاتش رو براتون ميزارم.ان شاا.. به دردتون بخوره
زینب
پاسخ
مرسی دوستم... راستی اگه بخوایم برنامه ای رو با هم قرار بذاریم چه جوری هماهنگ کنیم...؟ میشه شماره موبایلت رو خصوصی برام بذاری؟
مامان سينا
20 بهمن 92 9:29
http://www.ghadyani.org/kid/16/%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C/1808/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%AC%D8%B9-%D9%85%D9%86/2777/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%B3-%D8%AC%D8%BA%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%85%D9%86/Default_l3.aspx
مامان نیایش
20 بهمن 92 11:24
سلام عزیزم مثل هیمشه استفاده کردم ممنونن نیایش هم چند وقتی بود که به یکی دو کتاب راضی نمیشد و قبل از خواب باید 7- 8 تا کتاب میخوندم ولی الان محدود تر کردم تا بتونه انتخاب کنه گاهی براش خیلی سخت هولی خودش میگه باشه صبح اشکال نداره مامان راجع به پول تو جیبی حتما بنویس و خبرم کن ممنون میشم تا حالا به طور جدی یا بهتره بگم اصولی امتحانش نکردیم نیایش هم عاشق کلمه های اجق وجقه الان که اینجا خوندم یادم اومد که این رو ننوشته بودم که خیلی دلش میخواد کلمه بسازیم اجق وجوق کلی حال میکنه و میخنده فکرمیکنم برا ی همینم باشه که عمو پورنگ رو از بقیه برنامه دوست تر داره چون اونم خیلی حرفای به قول نیایش از خود در آورده میزنه
زینب
پاسخ
خیلی خوبه...آفرین نیایش...قربونت عزیزم سعی می کنم مطالبم رو زودتر سرجمع کنم
الهه
20 بهمن 92 17:21
لذت بردم دوستم. مرسی از به اشتراک گذاشتن دست آوردهات منم قبلآ موقع خواب خیلی کتاب می خوندم اما تو کارگاه تاکید شد که کتاب خوندن موقع خواب رو محدود کنیم. کتاب برای خوابیدن نیست که! و استفاده از کتاب مرجع خیلی خوبه. منم سعی میکنم زیاد بهش رجوع کنیم.
زینب
پاسخ
عالیه دوستم... موفق باشی... مرسی
مامان نیروانا
21 بهمن 92 11:01
مثل همیشه استفاده کردم عزیزم. ممنونم که اینهمه تجربه ی قشنگت رو بهم هدیه میکنی. بوس برای مامان و دختر اهل مطالعه و فکر و هزار احترام تقدیم بابای خلاق
زینب
پاسخ
سپاس دوست عزیزم که با جمله های مهربونیت همیشه بهمون انرژی میدی
اعظم
21 بهمن 92 14:20
سلام خانمی.بهتون تبریک میگم که اینقدر تربیت براتون مهمه.من هم دختر 3ساله دارم چند روز پیش باهم رفتیم کتابفروشی و یه کتاب برا خودم خریدم.شروع کرد نق زدن که منم میخوام.براش یه مجله نبات کوچولو که خریدم اروم شدو هرجا میره با خودش میبره.از مطالبت بهره میبرم عالیه.موئد باشی
زینب
پاسخ
موفق باشید
زینب مامان آرتین
24 بهمن 92 23:19
ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربه هاتون.مثل همیشه مفید بود
زینب
پاسخ
الهه مامان یسنا
26 بهمن 92 8:47
سلام دوست خوبم.خیلی استفاده کردم ممنون از تو و دیانا. اگه در مورد پول تو جیبی نوشتی حتما خبرم کن که شدیدا در جستجوی یه راه خوبم...چقدر خوب که اینقدر به کتاب علاقه مندین .یسناهم کتاب خیلی دوست داره و شاید من بعضی وقتا کم لطفی میکنم و کمتر براش میخونم ولی خوب کتاب خوندن رو خیلی خیلی دوست داره و الان یه مجموعه خوب از کتاب داره میدونی آخه من خودم کتابداری خوندم و حسابی دلم میخواد مجموعه کتابهای خوب یسنا غنی باشه. راستی یه معرفی کتاب برات میذارم که شاید بتونه بهت کمک کنه هر چند به گروه سنی بچه های ما نزدیک نیست ولی باز خیلی خوبه... یاد روزای دوران دانشگاه کردم با این کتاب... توی مراسم معرفی و خانه کودک و شورای کتاب و ... یادش بخیر... امیدوارم کمکت کنه توی زمینه کتاب مرجع: فرهنگنامه کودکان و نوجوانان ، نخستین دایره المعارف عمومی مصور ایرانی است که از سال 1358 تاکنون با دیدگاهی علمی – پژوهشی و با تکیه بر فرهنگ ایران و جهان متناسب با دانش پایه و زبان و بیان گروه سنی 16-10 سال تهیه می شود. در تألیف فرهنگنامه بیش از 300 استاد و متخصص رشته های مختلف همکاری می کنند. کلیه فعالیت های فرهنگنامه زیر نظر شورای اجرایی و دبیر آن صورت می گیرد. تاکنون 13 جلد از فرهنگنامه منتشر شده است و جلدهای 14 تا 18 در مراحل مختلف تدوین،آماده سازی و چاپ است. پیش بینی می شود مجموعه فرهنگنامه در 26 جلد با نظم الفبایی با بیش از پنج هزار مقاله و چندین هزار نقشه، تصویر و نمودار رنگی از سوی شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه منتشر شود. تالیف، ویرایش، تهیه تصویر، آماده سازی جلدهای گوناگون، برگزاری کارگاه های آموزشی برای داوطلبان جدید همکاری و بازآموزی اعضای قدیمی ، برگزاری جلسات هم اندیشی، نشست های مشورتی با مشاوران نوجوان، تهیه آرشیو تصویر، خدمات کتابخانه ای، تهیه و تدوین منابع آموزشی و ترویجی، ترویج فرهنگنامه در مدارس و سایر مراکز فرهنگی و نیز شرکت در نمایشگاه های کتاب از فعالیت های فرهنگنامه است. تاکنون جوایز کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (1377)، ترویج علم ایران (1379) و بهترین مقاله های دینی در دایره المعارف ها (1383) به فرهنگنامه کودکان و نوجوانان اعطا شده است.
زینب
پاسخ
بسیار سپاسگزارم الهه عزیز از معرفی این مجموعه عالی...حتما پیگیرش هستم...و خوشحال میشم که باز هم اطلاعات خیلی خوبت رو در این زمینه در اختیار ما بگذاری...
آرزو
26 بهمن 92 20:33
مرسی زینب عزیز از مطالب خوبی که انتخاب می کنی. منهم دیگه برای ارینا نهادینه کردم که هرشب باهم قبل از خواب یک کتاب بخونیم.ارینا کتاب را قبل از خواب بیشتر دوست داره و معمولا روزها که از انرژی و مود بهتری برخورداره دوست داره بازی و جست و خیز کنه و نمی تونه اروم بشینه که من براش کتاب بخونم ولی شبها ارومترش می کنه و به خوابش هم کمک می کنه
زینب
پاسخ
آره عزیزم انگاری بچه ها دوست دارن کتاب رو مثل قرص خواب قبل از خوابیدن استفاده کنن( تا حدودی مثل خودم که وقتی میخ وام بخوابم یک کتاب میگیرم دستم!!!!!!!!!!!) ولی باید تلاش کنیم که به عنوان یک فعالیت روزانه اون رو جا بندازیم
مریم.
28 بهمن 92 22:47
خیلی استفاده کردم زینب عزیز. ممنون به خاطر تجربیاتی که به اشتراک می گذاری.
زینب
پاسخ
Arnika
8 اسفند 92 18:41
چقدر جالب تا حالا به این فکر نکرده بودم که جواب سوالات بچه ها را اینطوری بدیم! ممنون
زینب
پاسخ
این فقط میتونه یک روش از میان هزارن روش باشه...بگردیم راه های بهتری را بیابیم با هم دوستم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد