دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 3 ماه و 1 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 14 روز سن داره

زنگ تجربه

فعالیتهایی برای کمک به رشد کود سه ساله از دیدگاه منتسوری

1391/9/27 10:04
نویسنده : زینب
54,814 بازدید
اشتراک گذاری

یک کودک سه ساله قادر است تواناییهای خود را کنترل کند و از آنها به نحو درست استفاده کند. همچنین بچه های سه ساله بسیار کنجکاو هستند و قادر به درک مسایل زیادتری می باشند. والدین کودک سه ساله به عنوان اولین معلم وی می توانند با انجام یک سری فعالیتهای ساده به غنای رشد این دوره بیافزایند و همچنین اعتماد به نفس کودک را در فعالیتهای روزانه اش بالا ببرند.

در ادامه مطلب فهرستی از فعالیتهای مفید این دوره آمده است:

تلوزیون ممنوع

1-      خواندن یک داستان( حتی خیلی کوتاه )هر شب قبل از خواب. این کار را به عنوان یک برنامه مشخص برای آرام کردن کودک قبل از خواب انجام دهید. بهتر است یک داستان واقعی بگویید.

2-      به همراه کودک و برای او از کتابخانه های محلی کتاب قرض بگیرید و برایش بخوانید.

3-      از تلوزیون برای آرام کردن کودک استفاده نکنید. زمان تماشای تلوزیون و تعداد دفعات آن را کم کنید.

4-      به فرزندانتان خاموش کردن تلوزیون را آموزش دهید . این کار به آنها کمک میکند تا زمان کافی برای تماشای تلوزیون را تشخیص دهند

5-      زمانی که خانواده برای صرف یک وعده غذایی دور هم جمع هستند تلوزیون را خاموش کنید.

بیرون از خانه

1-      زمانی را به پیاده روی با کودک خود و با سرعت او در بیرون از خانه اختصاص دهید

2-      وقتی با کودکتان در بیرون از خانه به سر می برید با او به پدیده های مختلف اطراف دقت کنید. اسامی چیزهای مختلف را به او بگویید تا مجموعه لغاتش را افزایش دهید.

3-      از این زمان برای به اشتراک گذاشتن اخبار در مورد خانواده و دوستان کودک و خودتان استفاده کنید.

4-      در روزهای آفتابی و گرم از کلاه و کرم های ضد آفتاب برای کودکتان استفاده کنید.

5-      در هنگام پیاده روی با کودکتان تمرین ایستادن روی یک پا را انجام دهید.

6-      به او کمک کنید تا معنی رنگهای چراغ راهنمایی را بفهمد.

7-      کودکتان را به انجام فعالیتهای فیزیکی تشویق کنید. اینکار باعث تقویت ماهیچه های او می شود و همچنین کمک می کند تا کودک بهتر بخوابد.

8-      بهتر است کودک به همراه دیگر اعضای خانواده فعالتهایی مانند توب بازی، رقص و یا شنا را انجام دهد.

9-      کودکتان را تشویق کنید تا به محیط زیست احترام بگذارد.

10-  کودک را در انجام فعالیتهای باغبانی و کاشت گل و گیاه شرکت دهید. همچنین آنها را برای تهیه و تدارک غذا مشارکت دهید.

11-  به آنها فعالیتهایی همچون بردن زباله ها به بیرون بدهید و یا کودک را در جمع آوری کاغذها و زباله های بازیافتی مشارکت دهید.

12-  از او بخواهید که اسراف نکند مثلا از کاغذ نقاشی اش به درستی استفاده کند و هر دو روی آن را نقاشی بکشد.

عادات خوب غذایی

1-      کودک را به استفاده از قاشق و چنگال کوچک تشویق کنید تا بتواند هر چه زودتر به صورت مستقل غذا بخورد و با اینکار باعث بالا بردن اعتماد به نفس او شوید.

2-      او را به خوردن غذاهای سالم و متنوع تشویق کنید. هر روز به او تکه های هویج و کرفس بدهید. میوه ها، غلات و حبوبات، گوشتها و شیر و لبنیات را در برنامه غذایی او بگنجانید.

3-      کودک را به خوردن آب تشویق کنید و از آب میوه های شکر دار بپرهیزید. همچنین او را به خوردن غذاهای کم نمک عادت دهید.

4-      غذاهای جدید را به کودکتان پیشنهاد کنید اما او را مجبور به خوردن آنها نکنید. آن غذاها را دائم تهیه کنید و در اختیارش قرار دهید تا روزی که علاقه اش را به خوردن آنها ابراز کند.

روشهایی برای بالا بردن عزت نفس

1-      به آنها بگویید که دوستشان دارید

2-      برای گوش دادن به حرفهایشان و صحبت کردن با آنها وقت بگذارید

3-      زمانی را به آنها اختصاص دهید

4-      به آنها کمک کنید تا برای مشکلاتشان راه حلی بیابند

5-      آنها را تشویق کنید تا علایقشان را دنبال کنند

6-      کارهایشان را در خانه نمایش دهید

7-      موفقیتها و نقاط عطفشان را جشن بگیرید

8-      به آنها اجازه انتخاب از میان دو چیز را بدهید ( انتخاب لباس از بین دو دست لباس)

9-      زمان لازم را در اختیارش قرار دهید تا خودش لباس بپوشد

10-  کودک را تشویق کنید تا وسایل مورد نیازش را در کوله یا کیف مخصوص خودش حمل کند

11-  به آنها کمک کنید تا نام خانوادگی، آدرس و شماره تلفن خانه را یاد بگیرند

12-  رفتارهای کودک را بررسی کنید و از علایق او آگاه شوید و از این طریق از تنش و ناراحتی جلوگیری کنید

13-  در برابر اشتباهاتش با گذشت و مهربان باشید و به یاد داشته باشید که یادگیری فقط زمانی اتفاق می افتد که کودک فعالیتهای تازه و نویی را در سایه حمایت و تشویق والدینش انجام دهد.

14-  اشتباهات گرامری و تلفظ کودک را در حین صحبت کردن اصلاح نکنید فقط در زمان مناسب درست آن جمله یا کلمه را بیان کنید.

15-  به کودک بازخورد مثبت بدهید و از گفتن اینکه کار تو اشتباه است به او خودداری کنید. بهترین روش بیان کردن روش درست رفتار در قالب مثال است.

16-  به خاطر داشته باشید که پروسه یادگیری مهم است نه آنچه که این پروسه تولید می کند.

فعالیت های مناسب این دوره

1-      کودک را تشویق به گوش دادن به موسیقی کنید و عشق به موسیقی را در او زنده کنید

2-      وسایل بی خطر آشپزخانه را در اختیارش قرار دهید ( مثل قاشقهای چوبی، ماهیتابه و ...)

3-      از وسایل آشپزخانه به عنوان سازهای موسیقی استفاده کنید ( مثل قابلمه به جای طبل و یا وسایل لوله ای به جای فلوت و ...) و کودکتان را در آغوش بگیرید و با اینها بنوازید و برقصید

4-      اگر کیبورد و یا هر وسیله موسیقی دیگری که در خانه دارید در اختیار کودکتان هم قرار دهید او خیلی زودتر مشتاق یادگیری موسیقی می شود

5-      وسایل مورد نیاز نقاشی را در اختیارش قرار دهید ( مونتسوری استفاده از گچ و تخته سیاه را پیشنهاد می کند)

6-      اسباب بازی های ساده را جایگزین اسباب بازیهای الکتریکی و دیجیتالی کنید.

7-      بچه ها در این سن از پازلها و اسباب بازیهایی که نیاز به سر هم کردن و ساختن داشته باشد لذت می برند. همچنین خمیربازی، کتاب، نقاشی و موسیقی و سازهای ساده از علاقه مندیهای آنهاست

8-      با جعبه ها و کارتن های دور ریختنی می توان آنها را سرگرم کرد.

منبع: http://www.dailymontessori.com

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (15)

مامان مبینا
27 آذر 91 23:44
مرسی بابت اینکه مطالب مفید رو در اختیار بقیه هم میگذاری.من عاشق سادگی و خلاقیت در بازی هاتون هستم.
دوستون دارم


متشکرم عزیزم
مامان مشکات و حسین مهدی
28 آذر 91 7:32
واقعا ممنون زینب جان ممنون می شم باز هم از این مطالب داشته باشین من برای تربیت دختر 3 ساله ام به کمک دوستانی مثل شما نیاز دارم یه سری هم به وب مشکات بزنین
مامان سحر
28 آذر 91 10:40
salam azizam...mamane mehraboon va zahmatkesh mamnoon babate inke in etelaatoo dar ekhtiare ma gharar midii...movafagh o salamat bshiddd


thanks alot
مامان ابوالفضل
29 آذر 91 14:47
کاروان میرود و دخترکی جا ماندست وسط باغ حزان قاصدکی جا ماندست لخته خون نیست که در چشم کبودش پیداست سر باباست که در مردمکی جا ماندست با نگاهی به رخش در دل خود مادر گفت نکند در کف دستش فدکی جا ماندست هاتفی داد ندا قامت این قافله را قدری آهسته ببندد ملکی جا ماندست
مريم مامان آريا
29 آذر 91 17:06
واي زينب جون چقدر وبلاگت عاليييييييييييييه
با اجازه لينکت کردم
چند ماه دنبال همچين وبلاگي ميگردم تا ايده بگيرم
مرسييييييييييي
موفق باشی عزیزم .... البته ها ایده ها در ذهن تو هم خیلی زیاد است ....
نازنین مامان روشا
2 دی 91 1:33
سلام زینب جان من تازه وب شمارو دیدم واقعا که از شما ممنونم. وخوشحال شدم که چنین وبلاگی دیدم . خیلی اموزنده . دوست دارم منو لینک کنین خوشحال می شم.
رهگذر
4 دی 91 21:22
سلام
بطور اتفاقی به اینجا اومدم
وبلاگتون عالیه
دست مریزاد!
کاش من هم اگه یه روز مامان شدم مثل شما سنگ تموم بذارم
خدا دیانای نازنین رو برای مامان و بابای مهربونش حفظ کنه
و مامان و بابای مهربون دیانارو رو برای اون


متشکرم دوستم خیلی خوشحالم کردی موفق باشی
نسيم مامان پانيذ
5 دی 91 21:52
ممنونم عزيزم نمونه يه مادر فهيم و آگاه ..پيش ما هم بيا عزيزم
الهه
6 دی 91 22:23
مرسی عزیزم بایت همه مطالب خوبی که می دونم با وجود دیانای قشنگ و کمی وقت مهربانانه در اختیار ما میذاری ... همیشه موفق باشی


متشکرم دوست خوبم که با هر نظرت کلی انرژی میگیرم
مامان فاطمه
25 تیر 92 8:29
14- اشتباهات گرامری و تلفظ کودک را در حین صحبت کردن اصلاح نکنید فقط در زمان مناسب درست آن جمله یا کلمه را بیان کنید. عزیزم سلام میخواستم اگه نظر و تجربه ای در مورد این جمله داری به من بدهی آخه من همون موقع بعد از اتمام صحبتاش بهش جمله صحیحشو میکنم البته باتاکید حرفش نه با نشون دادن اینکه تو اشتباه میکنی مثلا میگه: دستم مایع بشورم منم میگم :"آره عزیزم دستتو با مایع بشور" و حرف اضافه با میگنجونم بدون اینکه متوجه بشه یا اینکه وقتی میگه:"جوجه پمبه لی میپره" منم میگم:"آره عزیزم جوجه پمبه ای میپره" و با تایید حرفش کلمه پنبه ای رو براش تکرار میکنم میخوام بدونم که آیا صحیح کار کردم یا نه؟ ممنون میشم ااگه لطف کنی و پاسخمو تو وبلاگم واسم کاامنت بزاری
فاطمه
31 تیر 92 23:17
زینب جان خواهشی ازت دارم: اگر برات مقدوره برام کمی از فعالیت های مونتوسری بنویس. مدتهاست درباره اش تو سایت های مختلف می خونم و با چند نفر هم یصحبت کردم اما به طور دقیق نمی دونم باید چی کار کنم. مثلا برنامه روزانه یا هفتگی ما چی باید باشه یا اصلا تمرکزمون رو روی چی بگذاریم. من نمی خوام الینا رو خیلی درگیر آموزش کنم. تقرییا تمام چیزا رو به صورت بازی و غیر مستقیم یادش دادم. الان هم خودش بیشتر مسیر بازی ها رو تعیین می کنه. نمی دونم ایا مثلا جزوه ای در اختیارت هست؟ یا سایت مرجعی در اختیار داری؟ چون می دونم هنوز کتاب جامعی تو بازار نیست. وقتتو زیاد گرفتم اما خب خودتم می دونی که وقتی پای بچه ها وسط باشه، مامانا یه کم پررو میشن.


دوست عزیزم من هم جزوه و کتابی در اختیار ندارم باید توی سایتها بگردم و ترجمه کنم اگه مطلب مفیدی پیدا کردم حتما این کار رو انجام میدم ولی میتونی از سایت نهال کودکی استفاده کنی الهه جان آموزش ها رو به سبک منتسوری انجام میده ( تو لینکهای من میتونی پیداش کنی)
فاطمه
31 تیر 92 23:21
زینب جان سایت دیلی مونتسوری رو دیدم اما دلم میخواد از تجربه شما هم به عنوان یک مادر نمونه بدونم بازم ممنون
ماما پارسا
23 فروردین 93 21:39
سلام دوست خوبم از اینکه با شما و وبلاگتون آشنا شدم خیلی خوشهالم و اینکه تاریخ تولد پسر من 4/بهمن/88 یعنی یک روز از دختر شما بزرگتره ... مطالب خیلی آموزنده بود من استفاده کردم ... این روزها دچار سردرگمی توی رفتار با پسرم شدم و کلی جستجو کردم برای پیدا کردن راهکارهایی که بتونه کمکم کنه ... خوشهال میشم به وبلاگ ما سر بزنید
زینب
پاسخ
چه جالب... پسر گلت رو ببوس ...موفق باشید
شکوفه،مامان مانی و پانی
14 اردیبهشت 93 1:00
سلام دوست من. ممنونم بابت این مطالب مفید. خصوصا این پست خیلی کامل بود. واقعا استفاده کردم.
زینب
پاسخ
موفق باشید
مامانی(برای دخترم زهرا)
4 خرداد 93 15:36
سلام زینب جان البته دختر من تا3سال راه داره هنوز ولی انتخاب از بین 3تا لباس رو همینجوری انجام میدادم و بهش میگفتم لگد بزنه تا مجبور بشه رو ی پا وایسه و تعادلش زیاد بشه الان اینجا خوندم ذوق کردم که کارام بی راه نبوده مرسی از نوشتنت عزیزم ی دنیا گل تقدیم به تو و دختریکه از بس آسمونی بوده آفتاب تو موهاش خونه کرده
زینب
پاسخ
خودت کارت خیلی درسته فقط باور نداری....باز هم تمثیلهای زیبایت...سپاسگزارم
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد