دیانادیانا، تا این لحظه: 14 سال و 2 ماه و 27 روز سن داره
دنا، سوفیا و ماندانادنا، سوفیا و ماندانا، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 9 روز سن داره

زنگ تجربه

گزارش کلاس خلاقیت-1

1391/4/1 15:08
نویسنده : زینب
6,683 بازدید
اشتراک گذاری

این هفته از طرف موسسه آستان مهر دو جلسه کارگاه کودک خلاق توسط خانم جهانبخش، مدرس و محقق در زمینه خلاقیت برگزار شد. جلسه اول با حضور بچه ها برگزار شد. ولی به دلیل فضای محدود و کم حوصلگی والدین جلسه دوم بدون حضور کودکان برگزار شد و واقعا کلاس چیزی کم داشت.

در اینجا چکیده ای از مطالب ارائه شده در کلاس را خدمتتان عرض می کنم.

تعریف خلاقیت: خلاقیت داشتن نگاه نو به دنیا است. دیدن دنیا از دیدی تازه. در غرب خلاقیت را به عنوان یک تکنیک می شناسند که با گذراندن دوره های آموزشی میتوان به آن دست یافت ولی در عرفان شرقی خلاقیت یک تجربه کاملا شخصی و انفرادی است و قابل آموزش نیست.

دیدگاه خانم جهابخش در این مورد چیزی مابین این دو تعریف بود و معتقد بود که تکنیک ها باید آموزش داده شود ولی نتیجه را به کودک محول کنیم و بگذاریم زمانش برسد و او کم کم پیشرفت کند و ما فقط محیط را فراهم کنیم.

چیز متفاوتی که به نظرم در تعریف خلاقیت ارائه شد این بود که من خلاقیت را جز فعالیتهای نیمکره راست میدانستم در حالیکه مدرس ما چنین دیدی نداشت و معتقد بود که خلاقیت ارتباط بین دو نیمکره است. یعنی وقتی نیمکره چپ که فعالیت منطقی انجام میدهد با نیمکره راست که کار تجسم و خیالپردازی را بر عهده دارد به هم متصل شوند خلاقیت شکل می گیرد.

حالا مطلب را آنطور که در کلاس بیان شد برایتان باز خواهم کرد. خانم جهانبخش از یک مامان خواستند که به پای تخته برود و در سمت چپ تخته یک عملیات جمع بنویسد و بعد در سمت راست آن یکسری خطوط به دلخواه رسم کند و بعد از ما خواستند یک ارتباط بین این جمع و این خطوط بیان کنیم.

هر یک از افراد کلاس نظری داشت ولی من درک مساله برایم مبهم بود و نمی توانستم این دو را به هم پیوند بدهم. خطوط منحنی هایی بودند که به اشکال دایره مانند نزدیک بودند و شاید بهترین جواب را کودکی نه ساله داد و گفت که این خطوط شکل یک مغز است و این مغز دارد به این جمع فکر می کند. تازه آنجا بود که من احساس کردم خلاقیت از دید خانم جهانبخش یعنی چه؟

مدرس ما تقسیمات اصلی عملکرد مغز را اینگونه بیان کردند:

نیمکره راست مغز

 

نیمکره چپ مغز

ریتم

کلمه ( خود واژه نه احساسی که از آن ایجاد می شود)

آگاهی فضایی

منطق

بعد

اعداد

تخیل

توالی خطی بودن

رنگ

تحلیل

آگاهی کلی

فهرست ها

 

قلمرو خلاقیت : با توجه به نمودار زیر قلمرو خلاقیت فضای مشترک این سه نمودار است  ( تقریبا یک مثلث کوچک در وسط مرزهای مشترک سه دایره)

 

از آنجایی که سیستم آموزش و پروش تنها به توانایی های نیمکره چپ مغز توجه دارد و آنها را پرورش میدهد، خانم جهانبخش باقی بحث را به نیمکره راست و فعالیتهایی که بتواند توانایی های آن را رشد دهد معطوف کرد.

ادامه دارد ...

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

مریم
1 تیر 91 16:06
سلام وخداقوت
آفرین بر شما که چنین مادر پیگیر وخلاقی هستید.
من دوفرزنددوسال ونه ماهه وچهارسال ونه ماهه دارم .
من مثل شماخیلی علاقه داشتم که آموزش فرزندم ازکودکی شروع شود وبرای فرزند اولم که پسر بود خیلی تلاش می کردم امابا به دنیا آمدن فرزند دومم مدتی این کارکمرنگ شد ودوباره شروع کردم ،ازطریق سرچ کردن با موسسه نابغه های آسمانی آشنا شدم وهمین طورشما آشناشدم ولی چون مادرشهرستان زندگی می کنیم فقط سی دی ها را گرفتم می خواستم اگه می تونید راهنمائیم کنید وآیا برای پسرم دیر نشده.

سلام مریم عزیز. برای یادگیری هیچ وقت دیر نیست. به پسر خوشگلت سخت نگیر و یادت باشه همه چیز براش یک بازیه فقط بازی
حسنا مامان ایلیا
1 تیر 91 17:13
سلام عزیزم چه مطلب قشنگی نوشتی ممنون میشیم اگه کاملش کنی بازم مرسی
الهه
6 تیر 91 9:42
چقدر نگاه کودک 9 ساله جالب بود!
من فکر می کنم بچه ها چون هنوز از خیلی مسائل تصور حقیقی ندارند می تونند راحت در موردش خیال پردازی کنند!
اما وقتی بزرگ میشن و به این خیال پردازی ها مجالی داده نمیشه کم کم ازش فاصله می گیرند و وقتی خیالی نباشه خلاقیتی هم نیست!
منی که می دونم شکل مغز چه شکلیه و کجا چین داره و کجا محل هر فعالیت خاصه نمی تونم چند تا خط دایره ای رو مغز تصور کنم اما کودک می تونه و این چقدر قشنگه اگه بچه هامون با همین توانایی قشنگ بزرگ بشند

بچه ها تصویری فکر می کنند و لی ما آدم بزرگها بیشتر مفهومی می بینیم و همین باعث میشه خیلی خلاق نباشیم
یک مربی
3 مرداد 91 9:23
ممنون از مطالب بسیار جالبتون.....یک سوال داشتم و اینکه این موسسه در تهرانه یا شهر دیگری شما تشریف دارید؟موفق باشید


سلام این موسسه خاصی نیست یک مرکز مشاوره است که چنین دوره ای رو گذاشت من ساکن مشهد هستم
ستاره آسمونی
19 مرداد 91 12:27
ممنون زینب جون که تجربیاتت رو برای ما می نویسی. خیلی استفاده کردم.
مامان امیر عباس
24 بهمن 91 10:38
سلام ممنون.
به شما به خاطر بذل وجودتان تبریک می گم. مطمئن باشید همین که تجربیاتتون را به اشتراک می گذارید به زکات علم عمل کرده اید و درهای جدید هرروز به لطف خداوند به رویتان باز خواهد شد. انشاالله.


عزیزم.... از این همه دعاهای خوب ممنون. باور کنید نمی دونم چی بگم در برابر این جملات... امیدوارم استفاده کنید از مطالب
مامان نیایش
27 خرداد 92 12:47
زینب عزیزم تقریبا هر روز میام و پست های این وبلاگ رو میخونم و چیز یاد میگیرم ممنونم بازم ازت مامان خلاق فقط میشه این کلاس ها رو اگه بازم برگزار میشه یا ازش خبردار شدی به من هم اطلاع بدی ببینم میتونم بیام خیلی دلم میخواد با این موسسه ها بیشتر آشنا بشم یا اگه موسسه خلاقیت و راه آینده نخبگان رو تو مشهد میدونی کجاست بهم بگی ممنونم میشم از اطلاعاتت در اختیارم بذاری فدات


زهره عزیزم ممنون . اگه کلاسی بود بهت خبر میدم این موسسه آستان مهر است یک موسسه مشاوره بوده و راه آینده نیست از اون خبری ندارم
مامان السانا
8 تیر 92 20:57
سلام گلم خیلی خوش شانسم که شما رو پیدا کردم دخترم تازه یکسالش رو تموم کرده نمیدونم چه بازیهای اموزشی باهاش بازی کنم
میشه لطفا کمکم کنین؟مرسی


سلام عزیزم خوشحالم که مطالب این وبلاگ مورد استفاده ات بوده ... فکر می کنم بازی بهترین کار آموزشی با یک بچه یک ساله است... بذار دخترت راهنمایی ات کنه هر بازیی که دوست داره باهاش انجام بده ...موفق باشی و البته کتاب خواندن را فراموش نکن
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به زنگ تجربه می باشد